FANDOM

Alan Grant
Alan Grant Jurassic Park III
Esiintymiset elokuvissa Jurassic Park
Jurassic Park III
Esiintymiset kirjoissa Dinosauruspuisto
Esiintymiset sarjakuvissa Jurassic Park,
Jurassic Park: Raptor
Jurassic Park: Raptors Attack
Jurassic Park: Raptors Hijack
Return to Jurassic Park
Esiintymiset videopeleissä Jurassic Park: Operation Genesis
LEGO Jurassic World
Ammatti Paleontologi
Status Tuntematon[1]
Sukulaiset Vaimo (kuollut)[2]
Luoja(t) Michael Crichton
Näyttelijä(t) Sam Neill
Ääninäyttelijä(t) Brian Hannon

”Pointti on...että ne alkavat syödä sinua, kun olet vielä elossa. Voisit siis osoittaa hieman kunnioitusta”

~Grant pelottelee pikkupoikaa velociraptoreilla

Alan Grant on Dinosauruspuisto -kirjassa Jurassic Park -elokuvissa esiintyvä paleontologi.

Taustaa Muokkaa

Grant on yksi Jurassic Park -sarjan tunnetuimmista hahmoista. Hän esiintyy jo Michael Crichtonin alkuperäisessä Dinosauruspuisto -kirjassa, jonka jälkeen hänet on nähty Jurassic Park ja Jurassic Park III -elokuvissa sekä lukuisissa videopeleissä ja sarjakuvissa. Grant oli hyvin paljon esillä 1990 -luvun Jurassic Park -teoksissa, mutta 2000 -luvun puolella hahmon esiintyminen on ollut vähäisempää.

Grantin hahmo perustuu hyvin paljon oikeaan paleontologi Jack Horneriin[3], joka toimi Crichtonin dinosauruskonsulttina Dinosauruspuiston kirjoittamisen aikoihin. Elokuvien Grantillä tosin on hyvin vähän yhtäläisyyksiä esikuvansa kanssa, mutta kirjassa Grantin kuvaus täsmää täydellisesti Horneriin. Kirjojen Grant on lapsien kanssa hyvin juttuun tuleva dinosaurusten tuntija. Elokuvissa Grant on äreä, rauhallisesta elämästä pitävä "ukkeli", joka vaivautuu joutuessaan tekemisiin lasten kanssa. Yhtäläisyyksiä Grantin eri kuvauksissa silti on, että hän on aina ollut hyvin perehtynyt velociraptorien anatomiaan, älykkyyteen ja toimintaan.

Elokuvissa Sam Neill näyttelee Alan Grantia. Jurassic Park: Operation Genesis -videopelissä hahmon äänenä toimi Brian Hannon[4].

Kulissien takana Muokkaa

Ennen Sam Neillin kiinnittämistä Alan Grantin näyttelijäksi, ohjaaja Steven Spielberg halusi Harrison Fordin näyttelevän tätä. Ford kuitenkin kieltäytyi.

Sam Neill spekuloi vuonna 2016, että Grant on mahdollisesti kuollut tai liian erakoitunut kokemuksiensa vuoksi, ollakseen tekemisissä ihmisten kanssa. Tämä selittäisi hahmon poistumisen elokuvasarjasta Jurassic Park III:n jälkeen.

Lähteet Muokkaa

  1. Hahmo ei ole esiintynyt elokuvakaanonissa vuoden 2001 jälkeen ja Sam Neill spekuloi Yahoon haastattelussa vuonna 2016, että Grant on mahdollisesti kuollut
  2. Grant mainitsee, että hänellä oli vaimo vuosia ennen Dinosauruspuisto -kirjan tapahtumia
  3. Näin tehtiin Jurassic Park -dokumentti
  4. Pelin tekijätiedot