FANDOM

Albertosaurus
Albertosaurus Uusi kuva
Kaksiosainen nimi Albertosaurus sarcophagus
Nimi tarkoittaa Albertan lisko
Korkeus 3 metriä[1]
Pituus 8-10 metriä[2]
Paino 2-4 tonnia
Fossiililöydöt Kanada
Asuinalueet Isla Sorna
Esiintyminen peleissä Jurassic Park: Trespasser,
Warpath: Jurassic Park
Jurassic Park: Operation Genesis,
Jurassic Park III: Park Builder,
Jurassic Park: Builder

Albertosaurus on myöhäisellä liitukaudella elänyt pieni tyrannosauri.

Taustaa Muokkaa

Joseph Burr Tyrell löysi albertosauruksen alun perin vain osittaisen kallon perusteella vuonna 1884. Henry Fairfield Osborn kuvasi ja nimesi lajin albertosaurus sarcophaguksi vuonna 1905. Myöhemmin on kaivettu esiin yli 20:n yksilön jäänteet, joista suurin osa on löydetty Kanadan Albertasta.

Albertosaurkset elivät Kanadassa noin 76-70 miljoonaa vuotta sitten. Laji on läheistä sukua tyrannosaurukselle ja muistuttaa tätä ulkoisesti vaikka onkin huomattavasti pienempi. Tyrannosaurusten tapaan, on mahdollista, että albertosaurukset elivät ja saalistivat laumoissa. Tähän viittaavat muun muassa niin kutsutut joukkohaudat, joista on löydetty useiden eri yksilöiden jäännöksiä.

Esiintyminen videopeleissä Muokkaa

Jurassic Park: Trespasser
Albertosaurus teki ensiesiintymisensä Jurassic Parkiin vuonna 1998, Jurassic Park: Trespasser -videopelin myötä. Laji esiintyi ensin Industrial Jungle -kentässä, jonka jälkeen se teki vielä kaksi esiintymistä The Ascent -kenttien aikana. Albertosaurus on pelin toiseksi suurin lihansyöjä ja voi tappaa pelaajan yhdellä puraisulla. Toisaalta peli tarjoaa aina tehokkaita aseita siltä puolustautumiseen, toisin kuin tyrannosaurusten kohdalla.

Warpath: Jurassic Park
Vuosi Trespasserin jälkeen, albertosaurus esiintyi Warpath: Jurassic Park -tappelupelissä, jossa se oli viimeinen avattavissa oleva dinosaurus.

Jurassic Park III: Park Builder
Albertosaurus esiintyi vuonna 2001 Game Boy Advancelle julkaistussa Jurassic Park III: Park Builder -videopelissä, jossa pelaajan on rakennettava oma dinosauruspuisto.

Albertosaurus JPOG

Jurassic Park: Operation Genesis

Jurassic Park: Operation Genesis
Albertosaurus esiintyi Jurassic Park: Operation Genesis -videopelissä, jossa pelaajan on rakennettava oma dinosauruspuisto. Laji on pelin suurikokoisin pieneksi lihansyöjäksi luokiteltu dinosaurus ja laumassa se pystyy kaatamaan suuriakin saalita.

Jurassic Park: Builder
Albertosaurus esiintyi vuonna 2012 julkaistussa Jurassic Park: Builder -videopelissä, jossa pelaajan on rakennettava oma dinosauruspuisto.

Kulissien takana Muokkaa

Jurassic Park: Builder -pelin albertosaurukset jakoivat samat mallinnukset allosaurusten, carcharodontosaurusten ja ceratosaurusten kanssa. Tämän vuoksi pelissä on muutamia pieniä asiavirheitä, kuten se tosi asia, että oikeilla albertosauruksilla oli vain kaksi sormea, kun taas pelissä sormia on kolme.

Lähteet Muokkaa

  1. Jurassic Park Institute
  2. Jurassic Park Institute