FANDOM

Allosaurus
AllosaurusJPI
Nimi tarkoittaa Toisenlainen lisko
Korkeus 4 metriä
Pituus 12 metriä
Paino 3 tonnia
Fossiililöydöt Yhdysvallat
Asuinalueet Isla Nublar,
Isla Sorna
Esiintyminen peleissä The Lost World: Jurassic Park,
Jurassic Park III: Park Builder,
Jurassic Park: Operation Genesis,
Jurassic Park: Builder,
Jurassic World: The Game
Esiintyminen sarjakuvissa Jurassic Park: Redemption IV,
Jurassic Park: Redemption V,
Jurassic Park: Dangerous Games I,
Jurassic Park: Dangerous Games V

Allosaurus on myöhäisellä jurakaudella elänyt suuri teropodi.

Taustaa Muokkaa

Allosauruksen tyyppilajin, allosaurus fragiliksen kuvasi paleontologi Othniel Charles Marsh vuonna 1877. Lajin jäänteet löydettiin tuolloin Fremont Countysta, Coloradosta. Myöhemmin on löydetty yli 80:n yksilön jäänteet ja useita alalajea on nimetty. Parhaiten säilyneitä ovat vuonna 1991 löydetty "Iso Al" (engl. "Big Al") ja vuonna 1996 löydetty "Iso Al Toinen" (engl. "Big Al Two").

Allosaurukset olivat suuria lihansyöjiä, jotka elivät mm. Yhdysvaltojen Utahissa, Wyomingissa ja Uudessa Meksikkossa 155–145 miljoonaa vuotta sitten. Lajia pidetään yleisesti jurakauden vastineena tyrannosaurukselle. Oletettavaa on, että allosaurukset saalistivat laumoissa, jolloin ne pystyivät kaataamaan suuriakin saalita, kuten sauropodeja. Nimensä laji on saanut erikoisista, silmien yläpuolilla sijainneista sarvista, jotka populaarikulttuuri usein mieltää punaisiksi.

Esiintyminen elokuvissa Muokkaa

Allosaurus oli yksi lukuisista dinosauruslajeista, jota esittävän hologrammin pystyi luomaan Jurassic World -puiston innovaatiokeskuksessa[1]. Silti laji ei ollut nähtäville itse puistossa.

Esiintyminen videopeleissä Muokkaa

AllosaurParkBuilder

Jurassic Park III: Park Builder

The Lost World: Jurassic Park
Allosaurus esiintyy vihollisena PlayStationille julkaistussa The Lost World: Jurassic Park -videopelissä, jossa joukko näitä elää luolassa, lähellä metsästäjien leiriä. Laji toimii vihollisena pelin tyrannosauruskentissä.

Jurassic Park III: Park Builder
Allosaurus on yksi lukuisista lajeista, jotka voi kasvattaa ja asettaa nähtävyydeksi omaan dinosauruspuistoon Game Boy Advancelle julkaistussa Jurassic Park III: Park Builder -videopelissä.

JPOG allosaurus

Jurassic Park: Operation Genesis

Jurassic Park: Operation Genesis
Allosaurus esiintyy Jurassic Park: Operation Genesis -pelissä, jossa on myös tarkoitus rakentaa oma dinosauruspuisto. Tässä laji on pienein pelin suurista lihansyöjädinosauruksista ja yksi harvoista, joka voi elää lajikumppaniensa kanssa tappelematta koko aikaa.

Jurassic Park: Builder
Allosaurus on yksi Jurassic Park: Builder -videopelin dinosauruksista, jotka voi kasvattaa ja asuttaa omaan puistoon. Lajin myös mainitaan olevan John Hammondin suosikkidinosaurus.

Jurassic World: The Game
Allosaurus on yksi Jurassic World: The Game -pelin dinosauruksista, jotka voi kasvattaa. Se on luokiteltu pelissä harvinaiseksi.

Esiintyminen sarjakuvissa Muokkaa

Jurassic Park Redemption Allosaurus

Jurassic Park: Redemption

Allosaurus esiintyy IDW Publishingin julkaisemissa sarjakuvissa, Jurassic Park: Redemption ja Jurassic Park: Dangerous Games, joissa molemmissa se kuvataan roistomaiseksi saalistajaksi ja esiintyy tavallaan tyrannosauruksen tilalla.

Redemptionissa Henry Wu kasvattaa yhden allosauruksen Teksasissa, Lewis Dodgsonin käskystä. Lajin olemassaolo salataan aluksi InGenin uudelta toimitusjohtajalta, Tim Murphyltä, mutta tarinan neljännessä osassa Dodgson vapauttaa pedon luontoon.

Dangerous Gamesissä esitetään, että lauma allosauruksia elää Isla Nublarilla, jonne huumelordi Gabriel Cazares on paennut virkavaltaa[2].

Kulissien takana Muokkaa

Allosauruksen spekuloitiin useiden vuosien ajan olevan neljännen elokuvan pääroisto, kunnes ilmotettiin, että vihollisena tulee toimimaan hybrididinosaurus.

Lähteet Muokkaa

  1. Jurassic Worldin nettisivuilla allosaurusta esittävä kukake nähdään hologrammilaitteessa
  2. Jurassic Park: Dangerous Games -sarjakuvan ensimmäinen osa