FANDOM

Ankylosaurus
Ankylosaurus-detail-header
Nimi tarkoittaa Jäykkä lisko
Korkeus 3 metriä
Pituus 11 metriä
Paino 5 tonnia
Asuinalueet Isla Sorna ja Isla Nublar
Esiintyminen elokuvissa Jurassic Park III ja Jurassic World
Esiintyminen peleissä Warpath,
Park Builder,
Operation Genesis,
Jurassic Park: Builder ja useita muita...

Ankylosaurus on hirmuliskojen ankylosauria-heimoon kuuluva dinosaurus, joka eli liitukaudella. Kasveja syövä Ankylosaurus oli silmäluomiaan myöten suojattu paksun kilpensä avulla.

Ulkonäkö Muokkaa

Ankylosaurus oli suurin panssaridinosauruksista. Sen pää oli kuin luupanssarin peittämä massiivinen laatikko. Luulevyt peittivät sen hännänpäähän asti, missä oli raskaiden luumurikoiden muodostama nuija. Häntä oli jäykkä ja suora.

Jurassic Park III-elokuvassa esiintyvillä uros Ankylosauruksilla on hieman punaista ja violettia päässään, mutta muu ruumis on pääasiassa harmaa. Jurassic World-elokuvassa nähtävät naaras Ankylosaurukset ovat kokonaan harmaita.

Galleria Muokkaa

Kuvia Ankylosauruksista löydät täältä.

Esiintymiset Muokkaa

Elokuvissa Muokkaa

Alkuperä:
On epäselvää, miksi InGen tuotti lauman Ankylosauruksia vaikka näitä ei oltu aiottu sijoittaa Jurassic Park-puistoon. On mahdollista, että Ankylosaurukset oli aiottu sijoittaa Jurassic Park: San Diego tai Jurassic Park: Europe-puistoihin, mutta kumpikaan näistä ei koskaan toteutunut.

Kadonnut maailma - Jurassic Park:
Käsikirjoituksen mukaan Ankylosaurusten piti alunperin tulla mainituksi Robert Burken toimesta, elokuvassa Kadonnut maailma - Jurassic Park. Jostain syystä tämä kohtaus kuitenkin leikattiin pois elokuvasta ja on epäselvää kuvattiinko kyseistä otosta koskaan.

Jurassic Park III:
Ankylosaurukset nähdään ohimennen Jurassic Park III-elokuvassa, jossa kaksi akuista yksilöä kävelee viidakon poikki, riipien samalla kasveja ruoakseen.

Ankylosaurusten piti myös esiintyä myöhemmin joella, mutta tämä otos leikattiin pois. Elokuvasta poistettiin myös kohtaus, jossa Ankylosaurukset taistelevat Velociraptoreita vastaan.

AnkylosaurusGyro

Neljä Ankylosaurusta syömässä ennen Indominus rexin hyökkäystä

Jurassic World:
Ankylosaurukset toimivat vetonauloina Simon Masranin perustamassa Jurassic World-puistossa samannimisessä elokuvassa.

Jurassic Worldissä täysikasvuinen Ankylosaurus nähdään taistelemassa hybrididinosaurus Indominus rexiä vastaan. Tämän Ankylosauruksen kolme lajikumppania pakenevat paikalta ja yksin jäänyt saa surmansa, koska ei yksin mahda mitään suurta lihansyöjää vastaan.

Videopelit Muokkaa

Jurassic Park: Builder:
Jurassic Park: Builder-videopelissä Ankylosaurus on yksi dinosauruksista, joita voi sijoittaa omaan dinosauruspuistoon.

Jurassic Park: Operation Genesis:

Ankylosaurus12

Yksinäinen Ankylosaurus Jurassic Park: Operation Genesis-pelissä

Jurassic Park: Operation Genesis-pelissä Ankylosaurus on yksi dinosauruksista, joita voi sijoittaa omaan dinosauruspuistoon.

Pelin Ankylosaurukset perustuvat väitykseltään kolmannen elokuvan urospuolisiin Ankylosauruksiin. Lisäksi niiden nähdään viihtyvän märilläalueilla, kuten järvillä tai joilla. Muiden kasinsyöjädinosaurusten tavoin, Ankylosaurukset sairastuvat helposti, jos eivät saa niille sopivaa ravintoa.

Jurassic Park III: Park Builder:
Jurassic Park III: Park Builder-pelissä Ankylosaurus on yksi dinosauruksista, joita voi sijoittaa omaan dinosauruspuistoon. Pelissä Ankylosaurus kuuluu kasvinsyöjienluokkaan kaksi ja sen numero on 72.

AnkyloWarpathJP

Ankylosaurus Warpath: Jurassic Park-pelissä

Warpath: Jurassic Park:
Warpath: Jurassic Park-pelissä Ankylosaurus on yksi dinosauruksista, joilla voi taistella muita vastaan. Pelissä on kolme eriväristä Ankylosaurusta: valkoinen, tumma ja hopea.

Triviaa Muokkaa

  • Ankylosaurus oli suurin ankylosaurien-heimoon kuuluva dinosaurus.
  • Ainoa Ankylosauruksesta tehty Jurassic Park-lelu kuuluu Jurassic World-lelusarjaan.