FANDOM

Baryonyx
Baryonyx-detail-header
Kaksiosainen nimi Baryonyx walkeri
Nimi tarkoittaa Raskas kynsi
Korkeus 3 metriä
Pituus 9 metriä
Paino 3 tonnia
Asuinalueet Isla Nublar
Isla Sorna
Esiintyminen elokuvissa Jurassic World: Kaatunut valtakunta
Esiintyminen peleissä The Lost World: Jurassic Park
Jurassic Park III: Park Builder
Jurassic Park: Builder
LEGO Jurassic World
Mainitaan Jurassic Park III -elokuvassa

Baryonyx on liitukaudella elänyt suuri spinosauri.

Taustaa Muokkaa

Baryonyxin tyyppilajin, baryonyx walkerin jäänteet löydettiin ja kuvattiin ensimmäisen kerran vuonna 1986. Löydön tekivät Alan J. Charig ja Angela Milner.

Baryonyx on läheistä sukua spinosaurukselle ja suchomimukselle, jotka molemmat olivat tätä kookkaampia. Suurimmat baryonyxit saattoivat olla 10 metriä pitkiä ja painaa jopa neljä tonnia. Baryonyxillä oli myös kaikille spinosauruksille tyypillinen, krokotiilimainen kuono ja pitkät eturaajat. Suurikokoisuudestaan huolimatta, baryonyxien on arveltu syövän pääasiassa kalaa.

Vuonna 1984 nimettyä suchosaurusta pidetään nykytutkimusten mukaan mahdollisena baryonyxinä.

Esiintyminen elokuvissa Muokkaa

Alkuperä:
Baryonyx oli yksi lukuisista dinosauruslajeista, joita InGen kasvatti Jurassic Park -teemapuistoa varten 1990 -luvun alussa[1]. Virallisen selonteon mukaan Isla Sornan laboratoriossa kasvatettiin kaikkiaan viisi yksilöä[2], joista yhtäkään ei koskaan ehditty kuljettaa puistoon, jonka avaaminen peruutettiin vuonna 1993 sattuneen katastrofin vuoksi.

Jurassic Worldin baryonyx

Baryonyx Jurassic Worldin nettisivuilla

Vapautuminen:
Isla Sorna evakuoitiin ja hylättiin vuonna 1995, saarelle iskeneen hurrikaanin vuoksi[3]. Tällöin kaikki eläimet vapautettiin kasvamaan omillaan. Tarkkaan ei tiedetä, kuinka monta yksilöä selvisi hurrikaanista, koska lajista ei tehty havaintoja vuosina 1997 tai 2001, jolloin saarella kävi ihmisiä.

Jurassic World:
Vuonna 2004 valtaosa Isla Sornan dinosauruksista siirrettiin Isla Nublarille, uuden Jurassic World -puiston nähtävyyksiksi. Puisto avasi ovensa vuonna 2005, nähtävyytenään kahdeksan dinosauruslajia. Hengissä säilyneet baryonyxit sijoitettiin jokiristeilyalueelle, yhdessä vasta kasvatettujen suchomimusten kanssa[4].

Lähes kymmenen vuoden menestyksekkään aukiolon jälkeen, Jurassic World suljettiin jouluna 2015, kun indominus rex -hybrididinosaurus surmasi useita ihmisiä[5]. Tällöin saari julistettiin karanteeniin ja vuotta myöhemmin InGenin dinosaurusten suojelu lopetettiin.

KaatunutValtakuntaBaryonyx

Baryonyx vapaana Isla Nublarilla

Isla Nublarin tuhoutuminen:
500 vuoden epäaktiivisuuden jälkeen, Isla Nublarilla olevan Sibo -tulivuoren kerrottiin jälleen käyneen aktiiviseksi vuonna 2017. Tulivuoren ja eläintensuojelun loppuminen on vuoteen 2018 mennessä aiheuttanut lukuisten dinosaurusten kuolemisen uudelleen sukupuuttoon ja uhkaa myös saaren baryonyxejä.

Kulissien takana Muokkaa

Jp3 logocompare

Baryonyx Jurassic Park III:n alkuperäisessä logossa

Vaikka dinosaurusten väritystä ei voida selvittää, baryonyx kuvataan lähes aina vaalean kellertäväksi Jurassic Parkin maailmassa.

Baryonyxin piti alunperin esiintyä Jurassic Park III -elokuvassa, mutta tämä korvattiin spinosauruksella jo varhaisessa tuotantovaiheessa. Billy Brennan kuitenkin mainitsee baryonyxin elokuvan aikana, yhtenä Isla Sornan dinosauruksista.

Baryonyxin ulkonäkö Jurassic World: Kaatunut valtakunta -elokuvan trailerissa herätti monien fanien huomion ja osa kommentoi lajin näyttävän erilaiselta kuin Jurassic Worldin mainoskuvissa. Sarjan tuottaja Colin Trevorrow vastasi tähän kertoen, että aiemmat ovat olleet vain kuvia ja piirroksia, mutta elokuvassa nähtävä on "oikea".

Lähteet Muokkaa

  1. Jurassic Parkin kiertoajelukartta
  2. InGenin lista
  3. Kadonnut maailma - Jurassic Park
  4. Jurassic Worldin esite ja nettisivut
  5. Jurassic World