FANDOM

Baryonyx
Baryonyx-detail-header
Nimi tarkoittaa Raskas kynsi
Korkeus 3-5 metriä[1]
Pituus 9 metriä[2]
Paino 2 tonnia[3]
Asuinalueet Isla Nublar
ja Isla Sorna
Esiintyminen elokuvissa Jurassic World: Kaatunut valtakunta
Esiintyminen peleissä The Lost World,
Park Builder,
Jurassic Park: Builder
ja LEGO Jurassic World

Baryonyx on spinosaurusten sukuun kuuluva lihansyöjädinosaurus, joka eli liitukaudella Pohjois-Afrikassa. Baryonyx on läheistä sukua spinosaurukselle ja suchomimukselle, jotka molemmat olivat tätä suurempia. Suurimmat baryonyxit saattoivat olla 10 metriä pitkiä[4] ja painaa jopa neljä tonnia[5]. Baryonyxillä oli myös kaikille spinosauruksille tyypillinen, krokotiilimainen kuono ja pitkät eturaajat. Suurikokoisuudestaan huolimatta, baryonyxien on arveltu syövän pääasiassa kalaa ja raatoja.

Esiintyminen Muokkaa

Jurassic Park:
InGen todennäköisesti kasvatti baryonyxejä Isla Sornan laboratoriossaan 90- luvulla, koska kyseinen laji oli kaavailtu yhdeksi Jurassic Park -puiston nähtävyyksistä[6]. Baryonyxaitauksen oli tarkoitus sijaita Isla Nublarin itäpuolella, lähellä jokea.

Puisto ei kuitenkaan koskaan valmistunut ja sitä varten luodut baryonyxit jäivät oletettavasti Isla Sornalle, jonne iski myöhemmin hurrikaani[7]. Ei ole tietoa selvisikö yhtään baryonyxiä.

Jurassic World:
Vuonna 2004 Isla Nublarille alettiin rakennuttaa uutta dinosauruspuistoa, jota varten InGen tiettävästi kasvatti baryonyxejä. Puiston baryonyxit asuivat Cretaceous Cruise -jokiristeilyalueella, yhdessä suchomimusten kanssa[8]. Puisto kuitenkin suljettiin vuonna 2015, eikä eläinten kohtalosta ole tietoa.

Kulissien takana Muokkaa

Jp3 logocompare

Baryonyx, Jurassic Park III -elokuvan alkuperäisessä logossa

Baryonyxin piti alunperin esiintyä Jurassic Park III -elokuvassa, mutta tämä korvattiin spinosauruksella, jo hyvin varhaisessa tuotantovaiheessa. Billy Brennan kuitenkin mainitsee baryonyxin elokuvan aikana.

Vaikka dinosaurusten ihon väriä ei voida selvittää, baryonyx kuvataan lähes aina vaalean kellertäväksi tai sinertäväksi Jurassic Park -videopeleissä ja mainoskuvissa.

Lähteet Muokkaa

  1. Englanninkielinen Jurassic Park Wiki
  2. Jurassic Worldin nettisivut
  3. Jurassic Worldin nettisivut
  4. Englanninkielinen Jurassic Park Wiki
  5. Englanninkielinen Jurassic Park Wiki
  6. Jurassic Parkin kiertoajelukartta
  7. John Hammond, Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvassa
  8. Jurassic World -puiston esite