FANDOM

Carnotaurus
Carnotaurus
Nimi Carnotaurus
Kaksiosainen nimi Carnotaurus sastrei
Nimi tarkoittaa Lihansyöjähärkä
Korkeus 3,5 metriä[1]
Pituus 6-9 metriä
Paino 1 tonnia
Fossiililöydöt Argentina
Asuinalueet Isla Sorna
Isla Nublar
Esiintyminen kirjoissa Kadonnut maailma
Esiintyminen elokuvissa Jurassic World: Kaatunut valtakunta
Esiintyminen peleissä The Lost World: Jurassic Park
Jurassic Park: Builder
Jurassic World: The Game
Esiintyminen sarjakuvissa Jurassic Park: Redemption

Carnotaurus on myöhäisellä liitukaudella elänyt carnotaurinin heimoon kuuluva lihansyöjädinosaurus.

Taustaa Muokkaa

Carnotaurukset elivät noin 72-69 miljoonaa vuotta sitten Etelä-Amerikassa. Lajin löysi ja kuvasi José Bonaparte vuonna 1985. Lähes täydellisesti säilyneen yksilön jäänteet löydettiin tuolloin Patagonian Argentiinasta. Toinen carnotaurus löydettiin vasta vuonna 2001 samalta alueelta.

Carnotaurukset kasvoivat noin 3-4 metriä korkeiksi ja 6-9 metriä pitkiksi. Vuonna 2001 tehtyjen tutkimusten mukaan carnotaurukset saattoivat olla jopa kymmenen metriä pitkiä. Aikuinen yksilö painoi noin tonnin. Carnotauruksella oli piikikäs, karhea ja paksu nahka, joka todennäköisesti suojasi sitä iskuilta. Carnotauruksilla oli hyvin pienet, nelisormiset eturaajat. Nämä olivat vieläkin pienemmät kuin tyrannosauruksella.

Carnotauruksilla oli silmiensä yläpuolella sarvet. Näiden käyttötarkoitusta ei tiedetä, mutta niillä ehkä houkuteltiin kumppania paritteluaikana. Taistellessaan carnotaurus saattoi myös käyttää sarvia puskemiseen. Eläimellä oli kapea, mutta hyvin iskuja kestävä kallo.

Kadonnut maailma -kirjassa ja The Lost World: Jurassic Park -arcadepelissä carnotaurus pystyy naamuoitumaan taustaansa kuin kameleontti. Ei kuitenkaan ole todisteita siitä, että eläin olisi pystynyt tällaiseen.

Esiintyminen kirjoissa Muokkaa

Alkuperä:
Carnotaurus oli yksi dinosauruslajeista, joita InGen kasvatti laboratoriossaan Isla Sorna -saarella 1980 -luvun puolivälissä. Laboratoriossa riehuneen sairauden vuoksi osa eläimistä laskettiin vaapaksi luontoon, jossa niiden toivottiin pysyvän hengissä[2].

1990 -luvulla InGen teki konkurssin ja saari hylättiin.

Elämä vapaana:
Carnotaurukset ottivat reviirikseen vanhan laboratorioalueen ja sen lähiympäristön. Yöaikaan nämä pystyttelivät turvassa reviirillään, mutta käviät päivisin riistapolulla saalistamassa. Muut dinosaurukset, jopa tyrannosaurukset välttelivät laboratorioaluetta carnotaurusten vuoksi[3].

Carnotaurus Kadonnut maailma 1995

Kadonnut maailma - kirjan kuvitusta

Levinen tutkimusretki:
Vuonna 1995 saarelle saapui paleontologi Richard Levine, joka oli pitkän tutkimustyön jälkeen selvittänyt, että InGenin laboratorio sijaitsi Isla Sornalla. Paikan päällä Levine alkoi heti tutkimaan dinosauruksia eikä huomannut ympärillään olleita carnotauruksia, jotka olivat verhoutuneet taustaansa. Levinen Diego -niminen opas sai surmansa, kun pedot hyökkäsivät. Levine itse onnistui pakenemaan paikalta.

Seuraavana päivänä Levine ystävineen pakeni velociraptoreilta vanhaan huoltoasemarakennukseen. Carnotaurukset palasivat ja piirittivät rakennuksen, yrittäen hyökätä tohtori Jack Thornen, Levinen ystävän kimppuun. Yhdessä Sarah Hardingin kanssa, Levine hyökkäsi carnotaurusten kimppuun aseinaan taskulamput. Jatkuvasti muuttuva väriympäristö ei ollut eläinten mieleen, koska ne ei eivät pystyneet mukautumaan taustaansa. Carnotaurukset pakenivat huomattuaan olevansa näkyvillä.

Esiintyminen elokuvissa Muokkaa

Alkuperä:
Carnotaurus oli yksi lukuisista dinosauruslajeista, joita InGen kasvatti Isla Sornan laboratoriossaan 1990 -luvun alussa. Lajia ei ainakaan ensisijaisesti oltu tarkoitettu Jurassic Park -puistoon ja selonteon mukaan sitä kasvatettiinkin vain kaksi yksilöä[4].

Jurassic World kaatunut valtakunta 2018 carnotaurus

Carnotaurus Isla Nublarilla

Vapautuminen ja uudelleen vangitseminen:
Vuonna 1995 Sornalle iskeneen hurrikaanin vuoksi kaikki työntekijät evakuoitiin ja eläimet vapautettiin kasvamaan omillaan. Tämän jälkeen kaikki dinosaurukset elivät saarelle syntyneessä ekosysteemissä lähes kymmenen vuoden ajan kunnes InGen palasi saarelle vuonna 2004 ja siirsi suurimman osan eläimistä Isla Nublarille rakennettuun Jurassic Worldiin.

Käyttö hybridissä:
Carnotaurus oli yksi lukuisista eläimistä, joiden geenejä käytettiin indominus rex -hybrididinosauruksen luomiseen. Carnotaurukselta indominus sai muun muassa piikikkään suojakuorensa.

Esiintyminen sarjakuvissa Muokkaa

Jurassic Park Redemption I

Carnotaurus Jurassic Park: Redemption I -sarjakuvan kannessa

Alkuperä:
Tim Murphyn uutta Jurassic Park -puistoa varten InGenin päägeneetikko, Henry Wu kasvatti carnotauruksia laboratoriossaan Teksasissa vuonna 2006. Yhtiöön soluttautunut ja sen entinen toimitusjohtaja Peter Ludlow vapautti eläimet, koska halusi kostaa vuosia aiemmin hänelle tapahtuneet vääryydet[5].

Kuukausia myöhemmin aikuinen carnotaurus hyökkäsi karjakuljetuksen kimppuun ja kaupunkiin, tappaen useita ihmisiä. Viranomaiset yrittivät löytää petoa, joka kuitenkin piiloutui Dinosaur Valley -puistossa olleesen luolaan[6].

Myöhemmin Carnotaurus pakeni piilostaan ja jatkoi paikkojen tuhoamista. Pedon tiedetään hyökänneen Lewis Dodgsonin vapauttaman mussauruksen kimppuun, jonka jälkeeen se katosi jäljettömiin.

Esiintyminen novelleissa Muokkaa

Jurassic Park Adventures:
Carnotaurus oli yksi dinosauruslajeista, joita InGen kasvatti Isla Sorna -saarella 1990 -luvulla. Hurrikaanin iskettyä saarelle työntekijät evakuoitiin ja eläimet vapautettiin kasvamaan omillaan.

Ollessaan Isla Sornalla vuonna 2001, paleontolgi Alan Grant suututti tietemätään carnotauruslauman johtajan, "Big Redin". Vuosia myöhemmin Grant palasi saarelle mukaanan joukko nuoria, jotka tekivät dokumenttielokuvaa dinosauruksista. Hänelle yhä vihainen Big Red hyökkäsi laumansa kanssa ihmisten kimppuun. Alueen entiset turvamiehet yrittivät pelastaa nuoret, mutta lopulta projektin johtaja jätti pikkuveljensä pulaan, koska halusi saada hyvää materiaalia carnotauruksista. Saarella aiemmin Grantin kanssa ollut Eric Kirby kuitenkin pelasti ystävänsä.

Esiintyminen videopeleissä Muokkaa

Arcade carnotaurus

The Lost World: Jurassic Park -arcadepeli

The Lost World: Jurassic Park (arcade):
Carnotaurus esiintyy vuoden 1997 The Lost World: Jurassic Park -arcadepelissä, jossa se on yksi pomovastuksista. Peli on perinteinen valopistooliammuskelu, jossa pelaajan täytyy osua kohteeseensa tietyssä ajassa. Jos pelaaja ei osu, peli päättyy. Kuten kirjassa, carnotaurus pystyy naamuoitumaan taustaansa. Laji esiintyy pelin neljännessä kentässä, joka tunnetaan nimellä Their Home.

The Lost World: Jurassic Park (PS):
Carnotaurus esiintyy vuonna 1997 PlayStationille julkaistussa The Lost World: Jurassic Park -videopelissä, jossa se on yksi vihollisista. Laji esiintyy pelin Sleeping Titan -kentässä, jossa siltä täytyy paeta, kun pelattavana hahmona on compsognathunus.

Jurassic Park III: Park Builder:
Carnotaurus esiintyy Jurassic Park III: Park Builder -videopelissä, jossa pelaajan täytyy rakentaa oma dinosauruspuisto. Carnotaurus on yksi pelin dinosauruslajeista, joita voi asuttaa omaan puistoon.

Jurassic Park: Builder:
Carnotaurus esiintyy Jurassic Park: Builder -videopelissä, jossa pelaajan täytyy rakentaa oma dinosauruspuisto. Carnotaurus on yksi pelin dinosauruslajeista, joita voi asuttaa omaan puistoon. Yhden carnotauruksen hankkiminen maksaa pelissä 280 dollaria.

Jurassic World: The Game:
Jurassic World: The Game -videopelissä pelaaja voi kasvattaa omia dinosauruksia ja geenimanipuloida niitä futuristisiksi. Carnotaurus on yksi pelin kehitettävistä dinosauruksista.

Lelut Muokkaa

Carnotauruksesta on valmistettu kolme Jurassic Park -lelua vuosina 1994, 1997 ja 2018. Vuonna 2018 julkaistiin myös Lego carnotaurus. Hahmon piti myös olla osa vuoden 2011 sarjaa, mutta kyseinen versio jätettiin julkaisematta.

Kulissien takana Muokkaa

Carnotauruksen piti alunperin esiintyä Jurassic Park III -elokuvassa, mutta jälkituotannossa tämä päädyttiin korvaamaan ceratosauruksella.

Jurassic World: Kaatunut valtakunta -elokuvassa carnotauruksen silmät muistuttavat hieman kameleontin silmiä, viitaten lajin kykyyn naamioitua sarjan kirjoissa ja videopeleissä.

Lähteet Muokkaa

  1. Jurassic Park Institute: Dinosaur Field Guide -kirja, sivu 51
  2. Kadonnut maailma -kirja
  3. Kadonnut maailma -kirja
  4. InGenin lista
  5. Jurassic Park: Redemption -sarjakuvat