FANDOM

Ceratosaurus
Caratokuva
Kaksiosainen nimi Ceratosaurus nasicornis
Nimi tarkoittaa Sarvekaslisko
Korkeus 2,5 metriä
Pituus 6 metriä
Paino Noin 500 kiloa[1]
Fossiililöydöt Utah,
Colorado,
Tansania
Asuinalueet Isla Sorna
Esiintyminen elokuvissa Jurassic Park III
Esiintyminen sarjakuvissa Jurassic Park III: Park Builder,
Jurassic Park: Operation Genesis,
Jurassic Park: Builder,
Jurassic World: The Game

Ceratosaurus on myöhäisellä jurakaudella elänyt ceratosauri.

Taustaa Muokkaa

Ceratosaurus nasicorniksen kuvasi ja nimesi Othniel Charles Marsh vuonna 1884. Vuonna 2000 Samuel Paul Welles nimesi ceratosaurus dentisulcatusekin ja ceratosaurus magnicorniksen, mutta näiden lajien olemassaoloa ei olla toisateiseksi vahvistettu.

Ceratosaurukset elivät todennäköisesti pienissä laumoissa Pohjois-Amerikan alueilla, noin 155–145 miljoonaa vuotta sitten. Täysikasvuinen yksilö oli noin kuusi metriä pitkä ja yli kaksi metriä korkea. Lajin edustajat olivat siis pienempiä kuin samoihin aikoihin eläneen allosauruksen. Erityistä huomiota ceratosauruksessa herättää kuonossa ja silmien yläpuolella olleet sarvet, joita käytettiin todennäköisesti pariutumismeinoissa. Ceratosauruksilla oli myös päällekkäisistä luulevyistä koostuva panssari selässään, joka ilmeisesti suojasi suurempien lihansyöjiän hyökkäyksiltä.

Esiintyminen elokuvissa Muokkaa

Alkuperä:
Ceratosaurus oli yksi lukuisista dinosaurusljaeistam jotka InGen kasvatti laboratoriossaan Isla Sornalla[2]. Geenimuuntelun vuoksi heidän yksilöistään tuli kuitenkin poikkeuksellisen kookakita. Pituutta eläimillä oli 9,2 metriä ja korkeutta 3,6 metriä[3]. Painoa oli noin tonni[4]. Ei ole tiedossa, kuinka monta yksilöä InGen kasvatti, mutta ainakaan lajia ei oltu suunniteltu esiteltävän Jurassic Park -puistossa[5].

Jurassic Park III Ceratosaurus

Ceratosaurus Isla Sornalla

Vapautuminen:
InGen vapautti eläimet kasvamaan omillaan ja hylkäsi Isla Sornan vuonna 1995, sinne iskeneen hurrikaanin vuoksi[6]. Ei tiedetä, kuinka moni yksilö lopulta selvisi hurrikaanista, mutta ainakin yhden ceratosauruksen tiedetään asettuneen saaren eteläpuolella virrannen joen varteen[7], jossa se eli oletettavasti raadoilla[8].

Esiintyminen videopeleissä Muokkaa

CeratosaurParkBuilder

Jurassic Park III: Park Builder

Jurassic Park III: Park Builder
Ceratosaurus eiintyy vuonna 2001 Game Boy Advancelle julkaistussa Jurassic Park III: Park Builder -videopelissä, jossa pelaajan on rakennettava oma dinosauruspuisto. Ceratosaurus on yksi pelin lukuisista dinosauruslajeista, jotka voi kasvattaa ja asuttaa omaan puistoon nähtävyydeksi.

Jurassic Park: Operation Genesis
Ceratosaurus esiintyy vuonna 2003 julkaistussa Jurassic Park: Operation Genesis -pelissä, jossa pelaajan on myös rakennettava puisto. Laji on pelin toiseksi suurin pieni lihansyöjiä -luokituksen saanut eläin, mutta voi ryhmässä kaataa suuriakin saaliita.

Jurassic Park: Builder
Ceratosaurus eiintyy vuonna 2012 julkaistussa Jurassic Park: Builder -videopelissä, jossa pelaajan on rakennettava oma dinosauruspuisto.

Jurassic World: The Game
Ceratosaurus lisättiin Jurassic World: The Game -peliin rajoitetuksia ajksi, 22. tammikuuta 2016 tulleen päivityksen myötä. Laji on pelissä luokiteltu legendaariseksi.

Kulissien takana Muokkaa

Jurassic Park III -elokuvan konseptitaidetta Ceratosaurus

Konseptitaidetta

Alun perin carnotauruksen piti esiintyä Jurassic Park III -elokuvassa[9], mutta jälkituotannossa tämä muutettiin ceratosaurukseksi. Elokuvassa esiintyneen yksilön mallinnukset tehtiin silti tyrannosaurusten mallien pohjalta[10]. Muutokset teki Ken Bryan[11].

Jurassic Park: Operation Genesis ja Jurassic Park: Builder peleissä esiintyvät ceratosaurukset perustuvat väritykseltään kolmannen elokuvan ceratosaurukseen.

Lähteet Muokkaa

  1. Jurassic Park Institute
  2. Jurassic Park III -elokuva
  3. Jurassic Park III -elokuvan dinosaurusten kokokaavio
  5. Lajia ei näy Jurassic Parkin alkuperäisessä kiertoajelukartassa eikä siihen ole muutenkaan viitattu puiston yhteydessä
  6. John Hammond mainitsee asian Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvassa
  7. Ceratosaurus nähdään täällä Jurassic Park III -elokuvassa
  8. Jurassic Park III -elokuvan ceratosaurus vaikuttaisi kiinnostuneen spinosauruksen jälkeensä jättämistä ruhoista ja jätöksistä
  9. Jurassic Park III -elokuvan alkuperäinen käsikirjoitus
  10. Jurassic Park III -elokuvan kommenttiraita