FANDOM

Ceratosaurus
Caratokuva
Kaksiosainen nimi Ceratosaurus nasicornis
Nimi tarkoittaa Sarvekaslisko
Korkeus 2,5 metriä
Pituus 6 metriä
Paino Noin 500 kiloa[1]
Fossiililöydöt Utah,
Colorado,
Tansania
Asuinalueet Isla Sorna
Esiintyminen elokuvissa Jurassic Park III
Esiintyminen sarjakuvissa Jurassic Park III: Park Builder,
Jurassic Park: Operation Genesis,
Jurassic Park: Builder,
Jurassic World: The Game

Ceratosaurus on myöhäisellä jurakaudella elänyt ceratosauri.

Taustaa Muokkaa

Ceratosaurus nasicorniksen kuvasi ja nimesi Othniel Charles Marsh vuonna 1884. Vuonna 2000 Samuel Paul Welles nimesi ceratosaurus dentisulcatusekin ja ceratosaurus magnicorniksen, mutta näiden lajien olemassaoloa ei olla toisateiseksi vahvistettu.

Ceratosaurukset elivät todennäköisesti pienissä laumoissa Pohjois-Amerikan alueilla, noin 155–145 miljoonaa vuotta sitten. Täysikasvuinen yksilö oli noin kuusi metriä pitkä ja yli kaksi metriä korkea. Lajin edustajat olivat siis pienempiä kuin samoihin aikoihin eläneen allosauruksen. Erityistä huomiota ceratosauruksessa herättää kuonossa ja silmien yläpuolella olleet sarvet, joita käytettiin todennäköisesti pariutumismeinoissa. Ceratosauruksilla oli myös päällekkäisistä luulevyistä koostuva panssari selässään, joka ilmeisesti suojasi suurempien lihansyöjiän hyökkäyksiltä.

Esiintyminen elokuvissa Muokkaa

Alkuperä:
Ceratosaurus oli yksi dinosauruksista, joita InGen kasvatti Isla Sornalla vuonna 1998. Nämä olivat niin kutsuttuja "laittomia lajeja", koska vuosina 1997-2003 voimassa ollut laki kielsi yritystä kasvattamasta uusia dinosauruksia. Tuolloin luodut, "Jurassic Parkin toista tulemista" varten kloonatut eläimet hylättiin saarelle pian kuoriutumisensa jälkeen, odottamaan uudelleen sijoitusta Isla Nublarille.

Ei tiedetä montako yksilöä saarella eli, mutta ainakin yhden ceratosauruksen nähtiin asettuneen saaren eteläpuolella virrannen joen varteen[2], jossa se eli oletettavasti raadoilla[3].

Jurassic Park III Ceratosaurus kaukaa

Ceratosaurus Isla Sornalla

Jurassic World:
Uuden puiston rakennukset valmistuivat lopulta vuonna 2004 ja valtaosa Sornalla olleista lajeista kuljetettiin Isla Nublarille. Tästä huolimatta vain kahdeksan lajia esiteltiin aluksi yleisölle ja vaikka puiston viimeisinä vuosina määrä nousi viitentoista, ceratosauruksia ei koskaan nähty virallisen puiston alueella.

Sukupuutto:
Jurassic Worldissä vuonna 2015 sattuneen katastrofin vuoksi Isla Nublar hylättiin ja dinosaurukset jätettiin oman onnensa nojaan, joka johti useiden lajien, mm. ceratosaurusten uuteen sukupuuttoon.

Esiintyminen videopeleissä Muokkaa

CeratosaurParkBuilder

Jurassic Park III: Park Builder

Jurassic Park III: Park Builder
Ceratosaurus eiintyy vuonna 2001 Game Boy Advancelle julkaistussa Jurassic Park III: Park Builder -videopelissä, jossa pelaajan on rakennettava oma dinosauruspuisto. Ceratosaurus on yksi pelin lukuisista dinosauruslajeista, jotka voi kasvattaa ja asuttaa omaan puistoon nähtävyydeksi.

Jurassic Park: Operation Genesis
Ceratosaurus esiintyy vuonna 2003 julkaistussa Jurassic Park: Operation Genesis -pelissä, jossa pelaajan on myös rakennettava puisto. Laji on pelin toiseksi suurin pieni lihansyöjiä -luokituksen saanut eläin, mutta voi ryhmässä kaataa suuriakin saaliita.

Jurassic Park: Builder
Ceratosaurus eiintyy vuonna 2012 julkaistussa Jurassic Park: Builder -videopelissä, jossa pelaajan on rakennettava oma dinosauruspuisto.

Jurassic World: The Game
Ceratosaurus lisättiin Jurassic World: The Game -peliin rajoitetuksia ajksi, 22. tammikuuta 2016 tulleen päivityksen myötä. Laji on pelissä luokiteltu legendaariseksi.

Kulissien takana Muokkaa

Jurassic Park III -elokuvan konseptitaidetta Ceratosaurus

Konseptitaidetta

Alunperin ceratosauruksen ei pitänyt esiintyä Jurassic Park III -elokuvassa vaan tämän paikalla oli carnotaurus[4], joka nykyisten tietojen mukaan oli yksi virallisista eläimistä Isla Sornalla vuonna 2001[5].

Elokuvassa esiintyneen ceratosauruksen mallinnukset tehtiin tyrannosaurusten mallien pohjalta. Muutokset teki Ken Bryan[6].

Elokuvassa esiintynyt ceratosaurus oli mallien mukaan 9,2 metriä pitkä ja 3,6 metriä korkea vaikka suurimmat ceratosaurukset olivat todellisuudessa kuusi metriä pitkiä ja 2,5 metriä korkeita.

Lähteet Muokkaa

  1. Jurassic Park Institute
  2. Ceratosaurus nähdään täällä Jurassic Park III -elokuvassa
  3. Jurassic Park III -elokuvan ceratosaurus vaikuttaisi kiinnostuneen spinosauruksen jälkeensä jättämistä ruhoista ja jätöksistä
  4. Jurassic Park III -elokuvan alkuperäinen käsikirjoitus
  5. InGenin lista
  6. Jurassic Park III -elokuvan kommenttiraita