FANDOM

Compsognathus
Compo.jpg
Nimi tarkoittaa Kaunis leuka
Korkeus 30 cm
Pituus 60-70 cm
Paino Noin 3 kiloa
Asuinalueet Isla Nublar
Isla Sorna
Esiintyminen elokuvissa Kadonnut maailma
jurassic Park III
Esiintyminen peleissä Jurassic Park: The Game
The Lost World
sekä useita muita...

Saarella ei ole käynyt vierailijoita. Niillä ei ole syytä pelätä ihmistä”

~Robert Burke

Compsognathus (lyhyesti Compy) on jurakaudella 155 – 145 miljoonaa vuotta sitten elänyt pieni kokoinen lihansyöjä dinosaurus. Näiden dinosaurusten oletetaan olleen raadonsyöjiä, mutta ne saattoivat ryöstää muiden dinosaurusten munia sekä saalistaa pieniä liskoja ja hyönteisiä. Compyn fossiileja on löytynyt mm. Saksasta ja Ranskasta.

Esiintyminen Muokkaa

Jurassic Park: The Game Muokkaa

Compsognathunusten kronologinen ensiesiintyminen elokuva-kaanonissa nähdään Jurassic Park: The Game-pelissä, jossa lauma Compyjä pakenee Tyrannosaurusta.

Kadonnut maailma - Jurassic Park Muokkaa

Seuraavan kerran Compyt nähdään elokuvassa Kadonnut maailma - Jurassic Park, jossa tri. Robert Burke kutsuu niitä virheellisesti nimellä Procompsognathus triassicus. Myöhemmin samassa elokuvassa Compy - lauma tappaa verisesti niitä aiemmin ahdistelleen Dieter Starkin.

Jurassic Park III Muokkaa

Compyjen viimeisin esiintyminen elokuvissa tapahtui Jurassic Park III:ssa, jossa ne nähdään pakenevan Tyrannosauruksen ja Spinosauruksen taistelu paikalta. Hieman tämän jälkeen ne nähdään Eric Kirbyn säiliöauton lähettyvillä pyydystelemässä hyönteisiä.

Triviaa Muokkaa

  • Compsognathunukset tuotiin elokuviin ikään kuin korvaamaan kirjoissa esiintyneet Procompsognathunukset. Nämä kaksi lajia muistuttavat paljolti toisiaan.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki