FANDOM

Corythosaurus
Corythosaurus
Nimi tarkoittaa Corinthian kypärälisko
Korkeus 3,6 metriä
Pituus 9-10 metriä
Paino 4 tonnia
Fossiililöydöt Pohjois-Amerikka
Asuinalueet Isla Nublar[1],
Isla Sorna[2]
Esiintyminen elokuvissa Jurassic Park III
Esiintyminen peleissä Jurassic Park III: Park Builder,
Jurassic Park: Operation Genesis,
Jurassic Park: Builder,
Jurassic World: The Game,
LEGO Jurassic World
Mainitaan Kadonnut maailma - Jurassic Park

Corythosaurus on myöhäisellä liitukaudella elänyt hadrosauri.

Taustaa Muokkaa

Corythosauruksen tyyppilajin, corythosaurus casuariuksen nimesi ja kuvaili paleontologi Barnum Brown vuonna 1914. Vuonna 1923 nimetty corythosaurus intermedius nimettiin alun perin osaksi stephanosauruksen lajia, mutta siirrettiin myöhemmin corythosauruksen sukuun.

Corythosaurukset olivat oletettavasti laumaeläimiä, jotka elivät nykyisen Pohjois-Amerikan alueella noin 77–75 miljoonaa vuotta sitten. Laji on läheistä sukua samoihin akoihin eläneelle hypacrosaurukselle ja Japanissa eläneelle nipponosaurukselle. Kaikkia lajeja yhdistää mm. suuri koko ja päässä ollut harja, jota käytettiin todennäköisesti pariutumismenoihin. Muiden hadrosaurien tavoin, corythosaurukset käyttivät ravinnokseen kasveja.

Esiintyminen elokuvissa Muokkaa

Alkuperä:
Corythosaurus casuaris oli yksi lukuisista dinosauruksista, jotka InGen kasvatti laboratoriossaan Isla Sornalla 1990 -luvun alussa. Geenimuuntelun vuoksi heidän yksilöistään tuli noin 70 senttimetriä korkeampia, mutta pari metriä lyhyempiä kuin oikeista corythosauruksista[3]. Ei tiedetä, kuinka monta yksilöä laboratoriossa todellisuudessa kasvatettiin, mutta ainakaan lajia ei oltu suunniteltu esiteltävän Jurassic Park -puistossa[4].

Paracoryt

Hadrosaurit Isla Sornalla

Vapautuminen:
InGen hylkäsi Isla Sornan vuonna 1995, kun saarelle iski hurrikaani. Tällöin kaikki eläimet vapautettiin kasvamaan omillaan[5]. Corythosaurusten tiedetään asettuneen asumaan saaren länspuolelle, lähelle synnyin laboratoriotaan ja liittyneen osaksi parasaurolophusten laumaa. Hurrikaanista selvinneiden yksilöiden määrä ei tiedetä, mutta kyseessä oli joka tapauksessa kymmenistä corythosauruksista ja parasaurolophuksista koostuva lauma, jossa oli oletettavasti myös urospuolisia jäseniä.

Esiintyminen videopeleissä Muokkaa

Jurassic Park III Park Builder Corythosaurus

Jurassic Park III: Park Builder

Jurassic Park III: Park Builder
Corythosaurus esiintyy vuonna 2001 Game Boy Advancelle julkaistussa Jurassic Park III: Park Builder -videopelissä, jossa pelaajan on rakennettava oma dinosauruspuisto. Laji on yksi pelin lukuisista dinosauruksista, jotka voi kasvattaa ja asettaa puiston nähtävyydeksi.

Jurassic Park: Operation Genesis
Corythosaurus esiintyy vuonna 2003 julkaistussa Jurassic Park: Operation Genesis -pelissä, jossa pelaajan on rakennettava oma dinosauruspuisto. Laji on luokiteltu kolmen tähden kasvinsyöjäksi. Corythosaurukset tulevat pelissä hyvin toimeen edmontosaurusten ja muiden hadrosaurien kanssa.

Jurassic Park Builder Corythosaurus

Jurassic Park: Builder

Jurassic Park: Builder
Corythosaurus esiintyy vuonna 2012 julkaistussa Jurassic Park: Builder -pelissä, jossa pelaajan on rakennettava oma dinosauruspuisto.

Jurassic World: The Game
Corythosaurus esiintyy vuonna 2015 julkaistussa Jurassic World: The Game -pelissä, jossa sen voi useimmiten avata taistelukentällä numero 23.

LEGO Jurassic World
Corythosaurus esiintyy useille eri alustoille vuonna 2015 julkaistussa LEGO Jurassic World -pelissä. Laji esiintyy ensin Jurassic Park III -tarinan aikana, mutta sen voi myös avata pelattavaksi hahmoksi löytämällä meripihkakimpaleen Landing Site -kentästä.

Kulissien takana Muokkaa

Michael Deneringin maalaaman corythosauruksen voi nähdä Jurassic Park -elokuvan kahvilassa. Silti lajin olemassaoloa itse puistossa ei voida todistaa.

Corythosauruksen piti alun perin esiintyä Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvassa[6], mutta lopulta tämä päätettiin korvata parsaurolophuksella. Siitä huolimatta metsästäjät kutsuvat vangitsemaansa parasaurolophusta corythosaurukseksi.

Corythosaurusjwcart.

Corythosaurus Jurassic Worldin kuvakäsikirjoituksessa

Alun perin corythosauruksen piti esiintyä Jurassic Park III -elokuvan kohtauksessa, jossa päähenkilöt kulkevat jokea pitkin, paettuaan lintuhäkistä[7]. Lopullisessa elokuvassa niitä ei kuitenkaan nähdä kyseisessä kohtauksessa. Niiden ei myöskään pitänyt esiintyä hadrosaurien pakokauhukohtauksessa, mutta ohjaaja Joe Johnston ja visuaalisten efektien valvoja Jim Mitchell päättivät lisätä ne mukaan, jotta lauma näyttäysi moninaisemmalta. Elokuvassa esiintyvien corythosaurusten mallinnukset luotiin parasaurolophusten mallien pohjalta.

Corythosaurus intermediuksen piti alun perin esiintyä Jurassic World -elokuvassa[8], mutta tämä jätettiin pois lopullisesta versiosta. Syytä tähän ei tiedetä.

Lähteet Muokkaa

  1. Return to Jurassic Park -sarjakuva
  2. Jurassic Park III -elokuva
  3. Jurassic Park III -elokuvan dinosaurusten koko taulukko
  4. Corythosaurusta ei ollut Jurassic Parkin virallisessa kiertoajelukartassa
  5. John Hammond mainitsee asian Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvassa
  6. Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvan alkuperäinen käsikirjoitus - 36. kohtaus
  7. Jurassic Park III -elokuvan alkuperäinen käsikirjoitus - kohtaus 99A
  8. Jurassic Park Worldin kuvakäsikirjoitukset