FANDOM

Henry Wu
Tohtori Henry Wu Jurassic World 2015.png
Esiintymiset elokuvissa jurassic Park,
Jurassic World,
LEGO Jurassic World: Indominus rexin pako,
Jurassic World: Kaatunut valtakunta
Esiintymiset kirjoissa Dinosauruspuisto
Esiintymiset sarjakuvissa Jurassic Park,
Jurassic Park: Redemption
Esiintymiset videopeleissä Jurassic Park: Operation Genesis,
Jurassic Park: Builder,
Jurassic World: The Game,
LEGO Jurassic World
Ammatti InGenin päägeneetikko
Luoja(t) Michael Crichton
Näyttelijä(t) B.D. Wong
Ääninäyttelijä(t) Bill Ten Eyck,
B.D. Wong

Koko puisto on minun ansiotani. Jos minä en luo uutta, joku muu tekee sen”

Henry Wu on Dinosauruspuisto -kirjassa ja Jurassic Park -elokuvissa esiintyvä InGenin päägeneetikko.

Taustaa Muokkaa

Tohtori Henry Wu on yksi Michael Crichtonin luomista, Jurassic Parkin alkuperäishahmoista, jotka tekivät ensiesiintymisensä Dinosauruspuisto -kirjassa ja Jurassic Park -elokuvassa. Hahmon varsinaisena läpimurtona voidaan kuitenkin pitää elokuvasarjan neljättä osaa, Jurassic Worldiä, jossa Wulla oli vähäisestä ruutuajastaan huolimatta tärkeä osa juonen kannalta. Kirjan ja elokuvien lisäksi, Wu on esiintynyt useissa videopeleissä ja sarjakuvissa.

Esiintyminen elokuvissa Muokkaa

Varhaiset vuodet:
Wun varhaisista vuosista, ajalta ennen InGenille työskentelyä tiedetään hyvin vähän. Ei tiedetä, mitä kautta John Hammond alun perin nimitti Wun yhtiönsä päägeneetikoksi, mutta on erittäin todennäköistä, että oli juurikin Wun idea tehdä eläimistä naaraita, jotteivät ne voisi lisääntyä omin avuin. Wun tiedetään myös vahvistetusti keksineen käyttää järviruokosammakkojen (hyperolius viridiflavus) geenejä täydentämään puuttuvat osat dinosaurusten perimästä[1]. Itse eläinlajiin tarkemmin tutustumattomana, Wu antoi dinosauruksille tietämättään kyvyn lisääntyä, koska ei tiennyt, että järviruokosammakot voisivat vaihtaa sukupuoltaan yksipuolisessa ympäristössä[2]. Ensimmäinen Wun johdolla tuotettu esihistoriallinen eläin kloonattiin vuonna 1984[3] ja ensimmäinen dinosaurus, velociraptor vuonna 1986[4].

Myöhemmin Wu keksi myös tehdä eläimet riippuvaiseksi lyysinistä, jotteivät ne voisi selviytyä ulkomaailmassa ilman ihmisten apua[5]. Tämäkään turvatoimi ei ollut järin toimiva, koska Wu ei ottanu huomioon kasvillisuuden Isla Nublar ja Isla Sorna saarilla olleen melko lyysinipitoista[6].

Jurassic Parkin jälkeen:
Hammondin dinosauruspuisto tuhoitui lopulta, kun kilpailevan yrityksen tutkinnanjohtaja, Lewis Dodgson lahjoi tietokoneohjelmoija Dennis Nedry sulkemaan puiston turvajärjestelmät ja varastamaan dinosaurusten alkioita. Samassa yhteydessä selvisi, että Wun kasvattamat eläimet olivat onnistuneet vaihtamaan sukupuoltaan ja lisääntymään luonnossa, työntekijöiden huomaamatta[7].

Marraskuussa 1994, noin vuosi katastrofin jälkeen Wu palasi Isla Nublarile selvittämään, miten lisääntyminen oli tapahtunut ja laskemaan elossa olevien sekä kuoriutuneiden eläinten määrän[8].

Hybridien luominen:
Jurassic Parkin dinosaurusten kyky vaihtaa sukupuoltaan sai Wun kiinnostumaan hybridieläinten ja täysin uusien lajien luomisesta. Vuonna 1995 Wu julkaisikin kirjan The Next Step: An Evolution of God’s Concepts, jossa hän ehdotti hypoteesin aivan uusien lajien luomisesta geenien silmukoinnin avulla. Kaksi vuotta myöhemmin Wu myös onnistui todistamaan väitteensä todeksi, kun hän yhdisti useita eri kasvilajeja ja loi karacosis wutansis -hybridikasvin, saadenm samalla huomiota mediassa ympäri maailmaa[9].

InGen ja Masrani fuusioituvat:
Vuosia konkurssin partaalla roikkunut InGen tuli lopulta liikemies Simon Masraniin lunastamaksi vuonna 1998, kun yhtiön pitkään sairastanut perustaja John Hammond menetyi[10]. Masrani ottikin yheyttä Wuhun ja ilmoitti, että hän saa paikkansa InGenin päägeneetikkona takaisin[11].

Wun johdolla InGenistä ja Masranista tulikin yksi menestyneimmistä geeniteknologia yrityksistä. Yksi ensimmäisistä saavutuksista olikin veden alla eläneen mossauruksen DNA:n hankkiminen rauta-analysaattorilla, 25. elokuuta 2000[12]. Myöhemmin Wu alkoi myös johtaa tutkimusta, jonka päätavoitteeksi asetettiin kenotsooisen maailmankauden (jääkauden) eläinten DNA:n hankkiminen Siperiasta[13]. Wu myös kiinnostui tutkimaan voisiko dinosauruksia hyödyntää lääketieteellisesä mielessä.

JW Wu.jpg

Tohtori Henry Wu ja taustalla hyttysiä sisältäviä meripihkakimpaleita

Jurassic World:
Vuonna 2005 Masrani -yhtiö avasi oman dinosauruspuistona, Jurassic Worldin Isla Nublarille[14]. Tätä varten Wu ja muut InGenin geneetikot olivat kasvattaneet sekä kloonanneet lukuisia uusia dinosauruksia ja dinosauruslejaja[15], mukaan lukien edellä mainitun mosasauruksen. Samoihin aikoihin Wu myös kasvatti ensimmäisen eläinhybridinsä[16].

Avautuessaan puisto oli suuri menestys, mutta sen suosio alkoi laskea kymmenen vuoden auki olon jälkeen. Masrani ottikin Wuhun yhteyttä vuonna 2012 ja kertoi, että Wu voisi luoda puistoon hybridinosauruksen, joka poikkeaisi ulkonäöltään ja kyvyiltään kaikista tavallisista dinosauruksista. Indominus rexiksi nimetty eläin valmistui kolmea vuotta myöhemmin.

Henry Wu Jurassic World.png

Wu pakenemassa Isla Nublarilta

Indominus ja jurassic Worldin tuho:
Indominus rex onnistui pakenemaan aitauksestaan, piilouduttuaan ensin lämpökameroilta kykyjensä ansiosta. Tämä aiheutti puistossa kaaoksen, useita onnettomuuksia ja kuolemantapauksia. Samalla paljastui, että indominus oli todellisuudessa puiston turvallisuusvastaavan, Vic Hoskinsin "tilaama" tappokone, josta oli tarkoitus kehitellä koulutettu ase armeijalle. Suunnitelmien mentyä vikaan Hoskins määräsi laboratorion tyhjennettäväksi ja tutkimusmateriaalit sekä tärkeät henkilöt siirrettäväksi turvaan, Wu mukaan lukien. Hetkeä myöhemmin Hoskins oli saanut surmansa, kun Delta -niminen velociraptor oli murtautunut laboratorioon ja tappanut hänet[17].

Esiintyminen videopeleissä Muokkaa

Tohtori Henry Wu Wun asunto talo Isla Sornalla Sorna Jurassic Park Trespasser 1998.png

Wun asunto Jurassic Park: Trespasser -pelissä

Jurassic Park: Trespasser
Wu ei varsinaisesti esiinny Jurassic Park: Trespasser -videopelissä, mutta hänet mainitaan useita kertoja pelin aikana, John Hammondin muistelmissa. Muistelmat kertovat Henryn syntyneen Ohiossa ja olleensa vanhempiensa ainoa lapsi. Yliopistossa Henryn sanotaan tavanneen oppi-isänsä Norman Athertonin, joka oli hetken aikaa mukana luomassa Jurassic Parkia InGenille.

Pelin The Town -kentässä pelaajan täytyy löytää punainen avainkortti Wun asunnosta, Isla Sornalla. Tällä pelaaja voi löytää Hammondin kartanoon ja sitä kautta paeta kylästä.

Jurassic Park: Operation Genesis
Wu on yksi tärkeimmistä hahmoista Jurassic Park: Operation Genesis -pelissä, jossa pelaajan on rakennettava oma dinosauruspuisto. Wu toimii pelissä laboratorion johtajana ja hänen kauttaan voi uuttaa DNA:ta dinosaurusten fossiileista sekä meripihkasta. Wu tekee myös useita muita tutkimuksia, jotka hyödyntävät pelaajaa.

Bill Ten Eyck toimi tohtori Wun ääninäyttelijänä Operation Genesiksessä[18].

Henry Wu Jurassic Park Builder.png

Wu Jurassic Park: Builder -pelissä

Jurassic Park: Builder
Henry Wu esiintyy myös Jurassic Park: Builder -videopelissä, jossa pelaajan on rakennetta oma dinosauruspuisto. Tällä kertaa Wu kuitenkin vain ohjeistaa pelaajaa dinosaurusten luomisessa ja niiden hoitamisessa.

Wu mainitaan pelissä ensikertaa Camping Out -tehtävän lopussa ja esiintymisensä hahmo tekee Surprise Discovery -tehtävässä.

Jurassic Park: The Game
Wu ei varsinaisesti esiinny ensimmäisen elokuvan tarinaa täydentävässä Jurassic Park: The Game -pelissä, mutta hänet mainitaan useita kertoja. Pelissä mm. kerrotaan, että alun perin Laura Sorkin oli InGenin päägeneetikko, mutta hänet korvattiin Henry Wulla, jonka tapa kloonata dinosaurukset oli halvempi ja nopeampi. Useimmat fanit eivät laske peliä osaksi virallista tarinaa, koska se enemmänkin loi lisää juoniaukkoja kuin täydensi niitä.

Henry Wu Jurassic World The Game.png

Jurassic World: The Game -pelin Henry Wu

Jurassic World: The Game
Wu esiintyy Jurassic Park: Builderille jatkoa olevassa Jurassic World: The Game -videopelissä, jossa hän, muiden hahmohen tapaan antaa pelaajalle suoritettavia tehtäviä.

LEGO Jurassic World:
Tohtori Henry Wu esiintyy Jurassic Park ja Jurassic World tarinaosioissa LEGO Jurassic World -pelissä. Tarinamoodin lisäksi hänet voi avata pelattavaksi hahmoksi vapaassa pelitilassa. Hahmon kaksi eri versiota poikkeavat toisistaan puvustuksella..

Kulissien takana Muokkaa

Hieman merkillisesti, Wun etunimi on Jurassic Park: Trespasser -pelissä väärinkirjoitettu Henreyksi ja Jurassic Park: Operation Genesis -pelissä Harryksi. Operation Genesiksen ohjekirjassa hahmon nimi on kuitenkin kirjoitettu oikein.

Lähteet Muokkaa

  1. Masrani -yhtiön nettisivut
  2. Jurassic Park -elokuva
  3. Masrani backdoor -nettisivujen aikajana
  5. Jurassic Park -elokuva
  6. Kadonnut Maailma - Jurassic Park -elokuva
  7. Jurassic Park -elokuva
  8. Masrani -yhtiön nettisivut
  11. Masrani -yhtiön nettisivut
  13. Masrani -yhtiön nettisivut
  15. Masrani -yhtiön nettisivut
  17. Jurassic World -elokuva
  18. www.imbd.com - Jurassic Park: Operation Genesis

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki