FANDOM

InGen
Ingenicon3
Perustaja John Hammond
Kirjoissa Dinosauruspuisto,
Kadonnut maailma (mainitaan)
Elokuvissa Jurassic Park,
Kadonnut maailma - Jurassic Park,
Jurassic Park III (mainitaan),
Jurassic World
Videopeleissä Jurassic Park: Trespasser,
Jurassic Park: The Game,
Jurassic Park: Operation Genesis
Pääkonttori Nykyisin San Diegossa

”Me teemme tulevaisuutesi”

~Tunnuslause

InGen (eli International Genetic Technologies) on kaikissa Jurassic Park -sarjan elokuvissa, kirjoissa, sarjakuvissa ja videopeleissä esiintyvä, John Hammondin perustama geeniteknologiayritys.

Taustaa Muokkaa

InGen on tunnettu dinosaurusaiheisista teemapuistoistaan, joissa kävijät saavat nähdä eläviä, geeniteknologian avulla sukupuutosta herätettyjä dinosauruksia. Lähes yhtä tunnettuja ovat puistoissa toistuvasti sattuvat onnettomuudet ja katastrofit.

InGenin pääkonttori sijaitsi alunperin Kalifornian Palo Altossa[1], mutta nykyisin päätoimipaikka on San Diego[2]. Muita toimipaikkoja ovat mm. Isla Nublar[3][4][5] ja Isla Sorna[6][7][8].

Esiintyminen elokuvissa Muokkaa

InGenin pääkonttori Palo Altossa InGen

InGenin pääkonttori Palo Altossa, Kaliforniassa

Alkuajat:
1980 -luvun lopulla John Hammond kiinnostui esihistoriallisten eläinten luomisesta uudelleen geeniteknologian avulla. Hammond perusti pienen yirtyksen, jossa hän työllisti vielä tuolloin tuntemattomia geneetikkoja, kuten Laura Sorkin ja Henry Wu[9]. Hammondin tiedemiehet onnistuivat uuttamaan dinosaurusten ja muiden esihortoriallisten eläinten DNA:ta, meripihkan sisälle kivettyneestä hyttysestä[10].

Vuonna 1984, Hammondin geneetikot onnistuivat luomaan ja kasvattamaan laboratoriossa ensimmäisen eläimensä[11]. Vuotta myöhemmin Hammond sai dinosauruspuisto -hankkeeleen paljon sijoittajia[12], jonka johdosta eläinten massatuotanto siirrettiin trooppiselle Isla Sorna -saarelle. Vuonna 1986, saaren ensimmäinen dinosaurus, velociraptor kuoriutui[13].

Jurassic Park:
Hammondin alkuperäinen suunnitelma oli rakennuttaa dinosauruspuisto San Diegoon[14]. Vuonna 1988, hän kuitenkin luopui hankkeesta ja puiston rakennuttaminen aloitettiin Isla Nublar -saarelle.

Jurassic Parkin piti aikanaan olla maailman ihmeellisin ja uskomattomin huvipuisto. 15 sukupuutosta herännyttä dinosauruslajia, luontokeskus, hotelli, vuoristorata ja merentutkimuslaitos kuuluivat puiston nähtävyyksiin. Rakennustyöt alkoivat lähestyä loppuaan vuonna 1993 ja puiston avaamissajankohdasksi asetettiin vuosi 1994[15].

Jurassic Parkin katastrofi:
Kesällä 1993, kilpailevan yrityksen lahjoma tietokenohjelmoija, Dennis Nedry sulki puiston turvajärjestelmät varastaaksen dinosaurusten alkioita[16]. Tällöin useat dinosaurukset pakenivat aitauksistaan ja aiheuttivat tuhoa. Työntekijät ja osa ennakkovieraista saivat surmansa[17]. Sijoittajat vetivät rahansa pois eikä puistoa koskaan avattu.

Syöksykierre:
Katastrofin jälkeen, InGen päätyi useiden vuosien syöksykierteeseen vahingonkorvausten, oikeudenkäyntien ja velkojien vuoksi[18]. Costa Rican hallitus määräsi Isla Nublarilla sijainneen puiston raknenukset purattaviksi. InGen haki saarelle jäänet tutkimusmateriaalinsa, peitti jälkensä ja lähti[19].

Vuosien aikana lisääntyneiden rahareikien johdosta, InGenin johtokunta vaati, että rakennettaisiin uusi puisto ja käytettäisiin nähtävyyksinä Isla Sornalle jääneitä dinosauruksia[20]. Hammond kuitenkin kielsi tämän, koska saaren eläinten tulisi hänen mielstään saada elää rauhassa[21].

Uusi toimitusjohtaja:

InGernin johtokunta

InGenin johtokunnan äänestää Peter Ludlowin uudeksi toimitusjohtaksi

Vuonna 1997, jahtiristeilyllä ollu brittiperhe löysi Isla Sornan ja rantautui tälle. Perheen pikkutyttö loukkaantui, jonka seurauksena InGenin johtokunta äänesti, että John Hammond erotettaisiin toimitusjohtajan paikalta välittömästi[22]. Uudeksi toimitusjohtajaksi nimitettiin Hammondin sisarenpoika, Peter Ludlow[23].

Ludlow uskoi, että Isla Sornan eläinten vangitseminen ja uuden puiston rakennuttaminen olis hyvä idea. Ludlow kokosi metsästäjäjoukon, matkasi saarelle tarkoituksenaan vangita muutama dinosaurus ja kuljettaa ne San Diegoon, jossa alkuperäisen puiston rakenteet olivat yhä viimeistelemättöminä[24]. Saarelle matkasivat myös Hammondin valokuvaajat, joiden tehtävä oli dokumentoida eläimet. Hammond aikoi tehdä alueesta luonnonsuojelukohteen[25].

San Diegon katastrofi:
Metsästäjien onnistui vangita yksi aikuinen tyrannosaurus. Ludlow kuljetti eläimen rahtilaivalla San Diegoon, jossa peto pääsi heti pakenemaan[26]. Kaupungin keskustaan rynninyt tyrannosaurus aihaeutti paljon vahinkoa ja Ludlow sai lopulta itsekkin surmansa, ennen kuin eläin onnistuttiin rauhoittamaan[27].

Katastrofin seuraukset:
San Diegon katastrofin myötä, tieto InGenin geeniteknologiasta ja dinosauruksista tuli julkisesksi[28]. InGen julkaisu listan eläimistä, joita Isla Sornalla oli kasvatettu.

John Hammond huolehti tyrannosauruksen palauttamisesta Isla Sornalle ja dokumentoijien tuoman materiaalin avulla saari julistettiin luonnonsuojelukohteeksi[29]. Myöhemmin Hammond kuoli, pitkään sairastamaansa sairauteen[30].

Masrani:
Vuonna 1998, Simon Masrani osti InGenin ja maksoi kaikki yhtiön velat pois[31]. Vuosia hiljaiseloa viettänyt tri. Henry Wu, astui Masrani -yhtiöön liittymisen jälkeen jälleen julkisuuteen. InGenin pääkonttori siirerttiin San Diegoon[32], jossa suurin osa uusista tutkimuksistakin tehtiin. 2000 -luvun alussa, InGen alkoi harjoittamaan turvallisuuspalveluita.

Jurassic World:
Vuonna 2004, Masrani yhtiö rakennutti Isla Nublarille uuden dinosauruspuiston[33]. InGen tiedemiehet saivat tuottaa jälleen lauman dinosauruksia, ensimmäisen kerran yli kahteen kymmeneen vuoteen. Puisto avattiin menestyksekkäästi, vuonna 2005[34].

Indominus rex:
Vuosien aikana InGenin geeniteknologia ja tietämys kehittyi, jonka seurauksena Simon Masrani halusi, että hänen puistoonsa luotaisiin hybrididinosaurus, jollaista ei olisi missään muualla[35]. Indominus rexin suunnitteli päägeneetikko Henry Wu[36] ja eläin kasvatettiin 2010 -luvun lopulla.

I.B.R.I.S.:
Vuonna 2012, InGen aloitti yhteistyön armeijan kanssa selvittääkseen, voiko dinosauruksia käyttää sotilallisiintarkoituksiin[37]. I.B.R.I.S. -projektia varten, InGen kasvatti neljä huippuälykkääksi muokattua velociraptoria ja alkoi kouluttaa niitä tutkimusaitauksella, Isla Nublarilla[38].

Jurassic Worldin katastrofi:
Jouluna 2015, Indominus rex pakeni aitauksestaan[39]. Suurpetoa ei saatu kiinni sen äärimmäisilleen kehittyneiden aistien ja voimien vuoksi, jonka vuoksi InGenin turvallisuuspalvelun johtaja Vic Hoskins kehdotti, että raptorit vapautettaisiin tappamaan indominus[40]. Suunnitelma ei onnitunut, jonka seurauksena InGen evakuoi työntekijänsä saarelta[41]. Henry Wu nouti yksityislaboratoriostaan kaiken tutkimusmateriaalinsa ja katosi[42].

Yrityksen myöhemmistä vaiheista tai liikkeistä ei ole tietoa.

Esiintyminen Jurassic Park: Trespasser -videopelissä Muokkaa

Alkuajat:
Internation Genetic Technologiesin perustivat Stanfordissa työskennellyt perinnällisyyslääkäri Norman Atherton ja liikemies John Hammond. Saatuaan ulkomaalaisilta sijoittajilta 850 miljoonan dollarin rahoituksen, InGen aloitti tutkimustyön Coasta Ricassa sijainneella saarella[43]. Athertonin kuoltua, yhtiön päägeneetikoksi nousi tämän "oppipoika" Henry Wu.

Jurassic Park:
InGen uutti meripihkan sisään jääneestä hyttysestä dinosaurusten DNA:ta, jonka avulla geneetikot onnistuivat kasaaman kokonaisen eläimen DNA -janan. Vuonna 1983 InGen sai patentit kolmeentoista dinosauruslajiin[44]. Ensimmäinen, kuoriutumisen jälkeen eloon jäänyt dinosaurus, albertosaurus kasvatetiin vuonna 1985[45]. Eläinten kasvettua laboratoriossa, ne siirrettiin Isla Nublarille kaavailtuun eläintarhaan, Jurassic Parkiin[46].

Jurassic Parkin katastrofi:
Jurassic Park oli tarkoitus avata 1990 -luvun puolivälissä, mutta vuonna 1989 saarella sattui onnettomuus[47]. Kilpailevan yrityksen lahjoma työntekijä sammutti turvajärjestelmät, varastaakseen dinosaurusten alkioita. Useita ihmisiä kuoli, InGen kärsi kovat tappiot ja ajautui konkurssin partaalle[48].

Uusi toimitusjohtaja:
Vuonna 1996 InGenin uudeksi toimitusjohtajaksi nimitettiin Peter Ludlow, Hammondin siskonpoika. Vuotta myöhemmin, Ludlow matkasi InGenin entiselle laboratoriosaarelle, tarkoituksenaan vangita dinosauruksia uuteen puistoon[49]. Metsästäjien vangitsema aikuinen tyrannosaurus kuitenkin pakeni San Diegon keskustassa ja aiheutti paljon tuhoa[50].

Konkurssi:
Rahaongelmien ja Ludlowin kuoleman myötä, InGen teki oletettavasti lopulta konkurssin.

Vuonna 1998 John Hammond julkaisi Jurassic Time -kirjan, jossa hän kertoi yksityiskohtaisesti InGenin historiasta[51].

Merkittävimmät työntekijät Muokkaa

Täydellisen listan InGenin työntekijöistä löydät täältä.

Lähteet Muokkaa

  1. Jurassic Park: The Game
  2. Masrani backdoor -nettisivusto
  3. Jurassic Park -elokuva
  4. Jurassic World -elokuva
  5. Dinosauruspuisto -kirja
  6. Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuva
  7. Jurassic Park III -elokuva
  8. Kadonnut maailma -kirja
  9. Jurassic Park: The Game
  10. Jurassic Park -elokuva
  11. Masrani backdoor -nettisivusto
  12. Jurassic Park: The Game
  13. Masrani backdoor -nettisivusto
  15. Jurassic Park -elokuva
  16. Jurassic Park -elokuva
  17. Jurassic Park -elokuva
  19. Masrani backdoor -nettisivusto
  22. Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvan poistettu kohtaus
  28. Jurassic Park III -elokuva
  30. Masrani backdoor -nettisivusto
  31. Masrani backdoor -nettisivusto
  32. Masrani backdoor -nettisivusto
  33. Jurassic World -nettisivusto
  34. Jurassic World -nettisivusto
  35. Masrani backdoor -nettisivusto
  36. Jurassic World -elokuva
  37. Masrani backdoor -nettisivusto
  38. Jurassic World -elokuva
  39. Jurassic World -elokuva
  40. Jurassic World -elokuva
  41. Jurassic World -elokuva
  42. Jurassic World -elokuva
  43. Jurassic Park: Trespasser -videopeli
  44. Jurassic Park: Trespasser -videopeli
  45. Jurassic Park: Trespasser -videopeli
  46. Jurassic Park: Trespasser -videopeli
  47. Jurassic Park: Trespasser -videopeli
  48. Jurassic Park: Trespasser -videopeli
  49. Jurassic Park: Trespasser -videopeli
  50. Jurassic Park: Trespasser -videopeli
  51. Jurassic Park: Trespasser -videopeli