FANDOM

Isla Sorna (elokuvissa)
Isla Sorna map
Sijainti Noin 333 km Costa Ricasta länteen
Esiintyminen elokuvissa Kadonnut maailma
ja Jurassic Park III

Isla Sorna (eli sarkasmin saari) on elokuvissa Kadonnut maailma - Jurassic Park ja Jurassic Park III esiintyvä trooppinen saari, joka sijaitsee Costa Rican rannikolla.

Historia Muokkaa

Ennen InGeniä:
Isla Sorna löydettiin, muiden The Five Deaths saarien tavoin 1520 -luvulla. Ennen InGenin tuloa, saarella ei ollut ihmisasutusta.

InGen vuokrasi Isla Sornan vuonna 1982, jotta voisi rauhassa tuottaa dinosauruksia Isla Nublarilla sijaitsevaan dinosauruspuistoon.

InGen:
Ensimmäisen esihistoriallisen eläimen InGen kasvatti vuonna 1984. Ensimmäinen dinosaurus, velociraptor kloonattiin vuonna 1986. Tätä tapausta seurasi tuotantoaalto, jonka aikana kaikki saaren eläimet kasvatettiin.

Katasrofit:
Isla Nublarin tuhouduttua Jurassic Parkin katastrofissa vuonna 1993, InGen haastettiin oikeuteen kuolemantuottamuksesta. Myöhemmin vuonna 1995 Hurrikaani Clarissa tuhosi Sornan toimitilat. Saari evakuoitiin ja eläimet vapautettiin kasvamaan omillaan.

Ludlowin InGen:
Vuonna 1997, purjehdusretkellä ollut Bowmanin perhe rantautui saarelle ja Cathy Bowman loukkaantui. Tällöin InGenin johtokunta äänesti toimitusjohtaja John Hammondin ulos firmasta ja korvasi tämän Peter Ludlowilla. Ludlow aloitti operaation siirtää dinosauruksia San Diegossa sijaitsevaan John Hammondin keskeneräiseen dinopuistoon. Tämä koitui sekä Ludlowin itsensä, että koko InGenin tappioksi, kun täysikasvuinen Tyrannosaurus pakeni ja tuhosi kaupungin keskustan.

"Puistokävely":
Kun tieto dinosaurussaaresta oli San Diegon katastrofin myötä tullut julki, alkoivat jotkut järjestämään saarelle laittomia veneretkiä. Tälläisen matkan tilasivat myös nuori dinosaurusharrastaja Eric Kirby ja Ben Hildebrand. Retken järjestäjien mystisen katoamisen jälkeen kaksikko joutui laskeutumaan liitovarjollaan saarelle. Täältä Ericin vanhemmat tulivat poikaansa etsimään, vastahakoisesti mukaan lähteneen Alan Grantin kanssa.

Edellä mainitun tapauksen jälkeen saarella ei ole käynyt ihmisiä ja on epäselvää kuinka suuri dinosauruspopulaatio siellä yhä elää.

Alkuperäiseläimistö Muokkaa

Isla Sornalla tiedetään alun perin eläneen luonnonvaraisesti muun muassa maitokäärmeitä[1], sardiineja[2], mansikkasammakkoja ja lokkeja mutta myös useita muita eläinlajeja.

Dinosaurukset Muokkaa

InGenin tiedetään kasvattaneen Isla Sornalla ainakin tyrannosauruksia[3], brachisoauruksia[4], triceratopseja[5], parasaurolophuksia[6], corythosauruksia[7], pachycephalosauruksia[8], gallimimuksia[9], spinosauruksia[10], ceratosauruksia[11], compsognathunuksia[12], stegosauruksia[13],ankylosauruksia[14], mamenchisauruksia[15], pteranodoneja[16] ja velociraptoreita[17], mutta erinäiset lähteet esittävät, että lajeihin kuuluivat myös edmontosaurus[18], suchomimus[19], baryonyx[20], metriacanthosaurus[21], herrerasaurus[22], segisaurus[23], apatosaurus[24], dilophosaurus[25], proceratosaurus[26] ja geosternbergia[27].

Kuvagalleria Muokkaa

Lähteet Muokkaa

  1. Kadonnut maailma - Jurassic Park
  2. Jurassic Park III
  3. Kadonnut maailma - Jurassic Park
  4. Jurassic Park III
  5. Kadonnut maailma - Jurassic Park
  6. Kadonnut maailma - Jurassic Park
  7. Jurassic Park III
  8. Kadonnut maailma - Jurassic Park
  9. Kadonnut maailma - Jurassic Park
  10. Jurassic Park III
  11. Jurassic Park III
  12. Kadonnut maailma - Jurassic Park
  13. Kadonnut maailma - Jurassic Park
  14. Jurassic Park III
  15. Kadonnut maailma - Jurassic Park
  16. Kadonnut maailma - Jurassic Park
  17. Kadonnut maailma - Jurassic Park
  18. Pääkallo nähdään Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvassa
  19. Mainitaan olevan saarella Jurassic Park III -elokuvassa
  21. Oli suunnitteilla Jurassic Parkiin
  22. Oli suunnitteilla Jurassic Parkiin
  23. Oli suunnitteilla Jurassic Parkiin
  24. Luuranko nähdään Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvassa ja oli myös suunnitteilla Jurassic Parkiin
  25. Nähdään Hammondin sateliittikartassa ja oli myös suunnitteilla Jurassic Parkiin
  26. Oli suunnitteilla Jurassic Parkiin
  27. Nähdään Roland Tempon dinosauruslehtiössä Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvassa