FANDOM

Isla Sorna (kirjoissa)
Isla Sorna Michael Crichtonin kirjoissa englanninkielisen kannen painos
Nimi muilla kielillä Isla Gemido
Nimi tarkoittaa Sarkasmin saari,
Huokausten saari
Esiintyminen kirjoissa Kadonnut maailma
Sijainti Tyynimeri,
55-64 kilometriä Puerto Cortézista länteen
Nykyinen tila Tuntematon

Isla Sorna on Kadonnut maailma -kirjassa esiintyvä dinosaurussaari, joka sijaitsee 55-64 kilometrin päässä Puerto Cortézista länteen.

Taustaa Muokkaa

Saaren tarkoittaa suomeksi sarkasmin saarta Paikalliset kutsuvat Isla Sornaa Isla Gemidoksi, joka tarkoittaa huokausten saarta. Nimitys tulee ujeltavasta äänestä, jota saaren sisämaahan johtavat luolastot pitävät, kun tulee kovasti.

Isla Sorna on yksi The Five Deaths -saariryhmän viidestä saaresta. Tämä on saarista suurin ja sijaitsee pohjoisimpana, lähimpänä Costa Ricaa. Isla Sornan sanotaan olleen alunperin merestä kohonnut tulivuori, joka räjähti. Ulkomuodoltaan saari muistuttaakin kraateria. Isla Sornaa ympäröivät korkeat, lähes pystysuorat vuoret. Saaren sisämaassa on pääosin viidakkoa ja ainoa joki sijaitsee laaksossa.

Alkuperäiseläimistö Muokkaa

  • Käärmeitä
  • Lintuja

Kasvillisuus Muokkaa

Historia Muokkaa

Ennen InGeniä:
Saaren historiasta ennen InGen -yritystä ei juurikaan tiedetä. Ennen toista maailmansotaa saksalainen kaivosyhtiö osti saaren. Saksalaiset kuitenkin lähtivät saarelta, pian toisen maailmansodan päätyttyä[2].

InGen:
1980 -luvulla InGen osti Isla Sornan, voidakseen tehdä siitä tutkimuslaitoksensa. Saarelle rakennettiin suuri laboratorio, jossa InGen alkoi modernin geeniteknologiansa avulla kasvattaa dinosauruksia[3]. Dinosaurukset siirrettiin muutaman kuukauden ikäisinä Isla Nublar -saarelle[4], jonne oli rakennettu dinosauruseläintarha[5].

Tiedettävästi InGen kasvatti ainakin 22 eri dinosauruslajia[6]:

Pian eläinten massatuotannon alettua ilmeni kuitenkin ongelmia. Dinosaurukset sairastuivat DX -nimiseen prioniin, joka tappoi elävinä syntyneet poikaset, 24-72 tunnin kuluttua kuoriutumisesta[7]. Laboratorion työntekijät taistelivat sairautta vastaan vuosien ajan, kunnes päättivät, että elävät poikaset vapautetaan luontoon, jossa ne ehkä eivät ehdi saada tartuntaa. Vapautettuihin poikasiin kiinnitettiin lähettimet, jotta niiden liikkeitä saarella voitaisiin tarkkailla[8].

1980 -luvun lopussa InGen teki konkurssin. Saari evakuoitiin ja eläimet jätettiin oman onnensa nojaan[9].

InGenin jälkeen:
1990 -luvulla paleontologi Richard Levine sai kuulla, että Costa Ricaan rantautuu tunnistamattomien jättiläisliskojen ruhoja. Tehtyään tutkimus- ja taustyötä kuukausien ajan, Levine matkusti Isla Sornalle tarkkaillakseen dinosauruksia. Levinen retki ei kuitenkaan ollut onnistunut, sillä hän joutui pakenemaan saarelta ystäviensä kanssa menetettyään kaikki välineensä.

Saaren myöhemmästä kohtalosta ei ole tietoa. Costa Rican hallitus oli kiinnostunut saamaan selville, mistä jättiläisliskot olivat peräisin[10]. He pelkäsivät, että liskoista saattaisi levitä tauteja, joka karkottaisi turistit[11]. Jos saari myöhemmin löydettiin, se oletettavasti tuhottiin.

Lähteet Muokkaa

  1. Kadonnut maailma -kirja, Punainen kuningatar -luku
  2. Kadonnut maailma -kirja
  3. Kadonnut maailma -kirja
  4. Kadonnut maailma -kirja
  5. Dinosauruspuisto -kirja
  6. Dinosauruspuisto ja Kadonnut maailma kirjat
  7. Kadonnut maailma -kirja
  8. Kadonnut maailma -kirja
  9. Kadonnut maailma -kirja
  10. Kadonnut maailma -kirja
  11. Kadonnut maailma -kirja