FANDOM

Jurassic Park: Operation Genesis
JurassicParkOperationGenesis PlayStation2
Kehittäjä Blue Tongue Entertainment
Julkaisija Universal Interactive
Julkaistu 10. maaliskuuta 2003 (PC, USA)
28. maaliskuuta 2003 (EU)
Genre Rakennussimulaatio
Alusta PC
PlayStation 2
Xbox 360
Jakelualusta CD-ROM
Ikäluokitus PEGI: +12

Jurassic Park: Operation Genesis on Blue Tongue Entertainmentin kehittämä ja Universal Interactiven vuonna 2003 julkaisema simulaatiopeli, jossa pelaajan on rakennettava oma viiden tähden Jurassic Park -puisto.

Yhdysvalloissa peli julkaistiin alunperin PC:lle 10. maaliskuuta 2003, mutta myöhemmin myös PlayStation 2:lle 25. maaliskuuta ja Xboxille 26. maaliskuuta. Euroopassa peli julkaistiin samanaikaisesti kaikille edellä mainituille laitteille 28. maaliskuuta 2003. Suosionsa vuoksi Operation Genesiksestä on ensijulkaisunsa jälkeen tehty vielä useita uusintapainoksia.

Operation Genesis on yksi suosituimpia Jurassic Park -pelejä ja sen "henkisiä jatko-osia" ovat Jurassic Park: Builder sekä Jurassic World: Evolution, jotka jakavat idean oman dinosauruspuiston rakentamisesta.

Pelimuodot Muokkaa

Operation Genesis:
Pelin alkaessa pelaajalle annetaan kaksi eri dinosauruslajia, 60 tuhatta dollaria rahaa sekä saari, jonka saa muokata mieleisekseen. Pelaajan on rakennutettava saarelle erilaisia nähtävyyksiä ja vetonauloja edetäkseen ja saadakseen lisää rahaa. Uusia dinosauruksia saa palkkaamalla kaivausryhmät etsimään dinosauruksen fossiileja ja uuttamalla niistä DNA:ta. Myös puiston turvallisuudesta on huolehdittava asettamalla sähköaitoja, valvontakameroita ja turvabunkkereita vieraiden turvaksi.

Peli katsotaan suoritetuksi, kun puisto on saadut viiden tähden luokituksen.

Harjoitukset ja tehtävät:
Varsinaisen pelin lisäksi mukana on harjoituksia, joiden avulla voi oppia uusia kikkoja pelaamiseen. Pelaajan on myös läpäistävä kaikki tehtävät avatakseen Site B -pelimuodon.

Harjoitukset Tehtävät

Site B:
Kun pelaaja on suorittanut kaikki tehtävät avautuu Site B -pelimuoto. Tässä pelaaja voi luoda dinosaurukset ja saaren täysin ilmaiseksi ja seurata eläinten vapaata toimintaa loputtomasti, ilman huolta hoidettavista tehtävistä. Site B:tä ei kuitenkaan voi avata vieraille vaan dinosaurukset ovat ainoita olentoja saarella.

Pelin hahmot Muokkaa

  • John Hammond on InGenin toimitusjohtaja. Hammond raportoi pelaajalle ajoittain kertoakseen, mitä uutta pelaajan on puistoonsa hankittava.
  • Peter Ludlow huolehtii InGenin kassasta. Ludlow ottaa sinuun yhteyttä tehtyäsi suuria voittoja tai menetettyäsi paljon rahaa.
  • Alan Grant johtaa InGenin kaivauksia ja ilmoittaa pelaajalle uusista löydöistä.
  • Henry Wu on InGenin päägeneetikko. Wu houlehtii dinosaurusten luiden skannaamisesta ja johtaa tutkimusosastoa.
  • Ellie Sattler toimii puiston eläinlääkärinä. Sattler ilmoittaa pelaajalle, jos dinosauruksia kuolee tai sairastuu.
  • Ray Arnold on puiston tietokoneinsinööri. Arnold seuraa säätiedotuksia ja valvoo osaksi puiston turvallisuutta.
  • Robert Muldoon on puiston riistanvartija. Muldoon on päävastuussa turvallisuudesta.
  • Jane Powers on InGenin PR-päällikkö. Powers tarkkailee vieraskirjaa ja ilmoittaa, mikäli vieraat eivät ole tyytyväisiä.

Pelin dinosaurukset Muokkaa

Ääninäyttelijät Muokkaa

Tuotantoryhmä Muokkaa

Tuotanto Muokkaa

JPOG poistetut dinosaurukset

Lista Operation Genesikseen alunperin tarkoitetuista dinosauruksista löytyy pelin avoimesta datakansiosta

Pelin kehitys aloitettiin vuonna 2001, jolloin projekti kulki vielä nimellä Jurassic Park: Project Genesis. Myöhemmin peli sai nimen Jurassic Park: The Game ennen kuin nimi muutettiin lopulliseen muotoonsa.

Pelin dinosauruksiksi valikoituivat lähes kaikki elokuvista tutut lajit, lukuunottamatta compsognathunusta ja mamenchisaurusta. Alunperin pelissä piti olla kaikkiaan 40 eri dinosauruslajia, mutta tiukan aikataulun vuoksi alioramus, deinonychus, baryonyx, ornithomimus, yangchuanosaurus, diplodocus, apatosaurus, iguanodon, maiasaura, panoplosaurus, thescelosaurus, tenontosaurus ja wuerhosaurus päädyttiin poistamaan. Dinosaurusten poikaset poistettiin pelistä, koska ne olisivat vaatineet aivan uusia mallinnuksia sekä tekoälyjen koodaamista. Myös pterosaurit ja merimatelijat hylättiin tuotannon edetessä.

JPOG eläinlääkäri

Pelin varhainen mainoskuva, jossa eläinlääkärin valkoisen helikopterin voi havaita oikeassa alareunassa

Eläinten lisäksi pelistä jouduttiin poistamaan monia muitakin lisäominaisuuksia, joita ei julkaisun koittaessa ehditty hioa loppuun. Yksi näistä oli eläinlääkäri sairaita dinosauruksia varten. Site B -pelimuodon avaavia tehtäviä puolestaan piti alunperin olla 12 eikä kymmenen kuten lopullisessa versiossa.

Operation Genesiksen taustamusiikit on otettu osittain Jurassic Park III -elokuvan soundtrackiltä, mutta mukana on myös 18 uutta, Stephan Schützen säveltämää kappaletta. Uudet sävellykset soitti Melbournen sinfoniaorkesteri, jonka kapellimestarina toimi Graham Abbott.

Operation Genesiksestä ilmoitettiin ensimmäisen kerran 19. helmikuuta 2002, jolloin pelin sanottiin ilmestyvän saman vuoden loppuun mennessä. Videomateriaalia pelistä nähtiin ensikerran 22. toukokuuta 2002 E3 -videopelitapahtumassa ja saman vuoden lokakuussa ilmoitettiin, että julkaisu tulee siirtymään vuoden 2003 alkuun. Vuoden 2003 huhtikuussa ilmoitettiin, että pelin suunniteltu Nintendo GameCube -versio tullaan hylkäämään ja Operation Genesis julkaistaan vain PC:lle, PlayStation 2:lle ja Xbox 360:lle.

Demo -versio Muokkaa

Pelistä julkaistiin aikanaan demo- eli testiversio, joka oli todella karsittu versio valmiista pelistä. Demo sisälsi Welcome To Jurassic Park -harjoituskentän sekä tehtäväkentät When Carnivores Attack ja Danger Club Photo Safari. Site B -pelimuoto oli demossa avoin, joskin tässä pystyi luomaan vain kolme eri lajia, jotka olivat tyrannosaurus, triceratops ja gallimimus.

Modit Muokkaa

JPOG Edmontosaurus Maiasaurus Modi

Esimerkki edmontosauruksesta, jonka ulkonäköä on muokattu ja tiedostonimi muutettu maiasauraksi

Jurassic Park: Operation Genesis on varsin helposti muokattavissa oleva videopeli, avoimen datakansionsa ansiosta. Muokkaukset voivat kohdistua yksittäisiin tiedostoihin tai kansioihin, joissain tapauksessa koko peliin ja niiden ansiosta voi saada lukemattomia uusia rakennuksia ja eläimiä, kuten indominus rex, pteranodon ja mosasaurus. Tämän vuoksi peli on "elossa" edelleen ja monet fanit ovat ladanneetkin muokkaamiaan versioita nettiin, toisten saataville.

HUOM. Dinosauruspuisto Wikin ylläpito ei suosittele pelin tiedostojen muokkaamista ilman tietoa siitä, miten muokkaus vaikuttaa peliin!

Lähteet Muokkaa

  1. Ääninäyttelijöiden tietolähteenä toimivat pelin tekijätiedot
  2. Tuotantoryhmän tietolähteenä toimivat pelin tekijätiedot