FANDOM

Jurassic Park: Operation Genesis
JPOG
Kehittäjä Blue Tongue Entertainment
Julkaisija Universal Interactive
Julkaistu 31. heinäkuuta 2003
Genre Rakennussimulaatio
Alusta PC
PlayStation 2
Xbox 360
Jakelualusta CD-ROM

Jurassic Park: Operation Genesis on Blue Tongue Entertainmentin kehittämä ja Universal Interactiven vuonna 2003 julkaisema simulaatiopeli, jossa pelaajan on rakennettava oma Jurassic Park - puisto.

Pelimuodot Muokkaa

Operation Genesis:
Pelin alkaessa pelaajalle annetaan kaksi eri dinosauruslajia, 60 000 dollaria rahaa sekä saari, jonka saa muokata mieleisekseen. Pelaajan on rakennutettava saarelle erialaisia nähtävyyksiä ja vetonauloja edetäkseen ja saadakseen lisää rahaa. Uusia dinosauruksia saa palkkaamalla Alan Grantin kaivamaan dinosauruksen fossiileja, joista skannataan DNA:ta. Myös puiston turvallisuudesta on huolehdittava asettamalla sähköaitoja, valvontakameroita ja turvabunkkereita vieraiden turvaksi.

Harjoitukset ja tehtävät
Varsinaisen pelin lisäksi mukana on harjoituksia, joiden avulla voi oppia uusia kikkoja pelaamiseen. Pelaajan on myös läpäistävä kaikki tehtävät avatakseen Site B -pelimuodon.

Lista harjoituksista Lista tehtävistä

Site B:
Kun pelaaja on suorittanut kaikki tehtävät avautuu Site B -pelimuoto. Tässä pelaaja voi luoda dinosaurukset ja saaren täysin ilmaiseksi ja seurata eläinten vapaata toimintaa loputtomasti, ilman huolta hoidettavista tehtävistä. Site B:tä ei kuitenkaan voi avata vieraille vaan dinosaurukset ovat ainoita olentoja saarella.

Pelin hahmot Muokkaa

  • John Hammond on InGenin toimitusjohtaja. Hammond raportoi pelaajalle ajoittain kertoakseen, mitä uutta pelaajan on puistoonsa hankittava.
  • Peter Ludlow huolehtii InGenin kassasta. Ludlow ottaa sinuun yhteyttä tehtyäsi suuria voittoja tai menetettyäsi paljon rahaa.
  • Alan Grant johtaa InGenin kaivauksia ja ilmoittaa pelaajalle uusista löydöistä.
  • Henry Wu on InGenin päägeneetikko. Wu houlehtii dinosaurusten luiden skannaamisesta, sekä johtaa tutkimusosastoa.
  • Ellie Sattler toimii puiston eläinlääkärinä. Sattler ilmoittaa pelaajalle mikäli, jokin dinosaurus kuolee tai sairastuu.
  • Ray Arnold on puiston tietokoneinsinööri. Arnold seuraa säätiedotuksia ja valvoo osaksi puiston turvallisuutta.
  • Robert Muldoon on puiston riistanvartija. Muldoon on päävastuussa turvallisuudesta.
  • Jane Powers on InGenin PR-päällikkö. Powers tarkkailee vieraskirjaa ja ilmoittaa, mikäli vieraat eivät ole tyytyväisiä.

Pelin dinosaurukset Muokkaa

Ääninäyttelijät Muokkaa

Tuotantoryhmä Muokkaa

Poistettu materiaali Muokkaa

Pelistä on tiedettävästi poistettu paljon materiaalia, mm. rakennuksia ja dinosauruksia. Pelistä poistettujen dinosaurusten lista löytyy silti PC -version datakansiosta:

Poistetuista rakennuksita tunnetaan mm. dinosaurusten eläinlääkäri, joka näkyy pelin varhaisessa trailerissa.

Modit Muokkaa

JPOG Edmontosaurus Maiasaurus Modi

Esimerkki edmontosauruksesta, jonka ulkonäköä on muokattu ja tiedostonimi muutettu maiasauraksi

Jurassic Park: Operation Genesis on varsin helposti muokattavissa oleva videopeli, avoimen datakansionsa ansiosta. Muokkaukset voivat kohdistua yksittäisiin tiedostoihin tai kansioihin, joissain tapauksessa koko peliin ja niiden ansiosta voi saada lukemattomia uusia rakennuksia ja eläimiä, kuten indominus rex, pteranodon ja mosasaurus. Tämän vuoksi peli on "elossa" edelleen ja monet fanit ovat ladanneetkin muokkaamiaan versioita nettiin, toisten saataville.

HUOM. Dinosauruspuisto Wikin ylläpito ei suosittele pelin tiedostojen muokkaamista ilman tietoa siitä, miten muokkaus vaikuttaa peliin!

Lähteet Muokkaa

  1. Ääninäyttelijöiden tietolähteenä toimivat pelin tekijätiedot
  2. Tuotantoryhmän tietolähteenä toimivat pelin tekijätiedot