FANDOM

Jurassic Park: The Game
Jurassic Park The Game
Kehittäjä Telltale Games
Julkaisija Telltale Games
Julkaistu 15. marraskuuta 2011
Genre Kolmannen persoonan seikkailu
Alusta PC,
Mac,
PlayStation 3,
Xbox 360, ja iPad 2
Jakelualusta CD ja ladattava
Ikäluokitus PEGI: 16+

Jurassic Park: The Game on Telltale Gamesin kehittämä ja julkaisema Jurassic Parkin katastrofin tapahtumista kertova videopeli. Peli julkaistiin 15. marraskuutata 2011.

Juoni Muokkaa

Pelin juoni on rakennettu kokonaan ensimmäisessä elokuvassa nähdyn partavaahtopurkin ympärille. Kun Dennis Nedry ei saavu telakalle tuomaan purkkia, lähtee sen vastaanottaja etsimään kohdettaan, apurinsa kanssa. Myöhemmin seikkailuun liittyvät päähenkilö Gerry Harding, tämän tytär Jessica Harding, puiston entinen päägeneetikko Laura Sorkin sekä joukko palkkasotilaita. Selviytyäkseen vaaroista on kahden eri ryhmän tehtävä yhteistyötä.

Kuten muutkin Telltale Gamesin videopelit, myös Jurassic Park: The Game on jaettu useaan osaan eli episodiin. Muista Telltalesin peleistä poiketen, Jurassic Park: The Gamen kaikki episodit julkaistiin samanaikaisesti. Pelin neljä episodia tunnetaan nimillä The Intruder, The Cavalry, The Depths ja The Survivors.

Pelaaminen Muokkaa

Peli ja tarina etenevät pelaajan tekemien valintojen mukaan, point-and-click -tyylisesti. Toisin kuin Telltale Gamesin peleissä yleensä, tässä pelaajan tekemät valinnat eivät vaikuta merkittävästi loppuratkaisuun. Mikäli pelaaja tekee väärän valinan, pelattava hahmo todennäköisesti kuolee ja on aloitettava osio alusta.

Pelissä on hyvin vähän tuliaseiden käyttöä, joka suunnittelijoiden mukaan johtuu siitä, että pelin tunnelma on haluttu tuoda lähelle ensimmäistä elokuvaa.

Pelissä esiintyvät dinosaurukset Muokkaa

Ääninäyttelijät Muokkaa

Tuotantoryhmä Muokkaa

Kaanonisointi Muokkaa

Pelin ilmestyttyä marraskuussa 2011 suurin osa Jurassic Park -faneistä mielsi heti tämän olevan jatkoa ensimmäisen elokuvan tapahtumille. Sittemmin asia on kuitenkin kyseenalaistettu useita kertoja ja fanit ovat ihmetelleet mm. Gerry Hardingin muttunutta ulkonäköä sekä muita yksityiskohta virheitä. Yksi näistä on ollut, että pelissä tyrannosaurus tuhoaa veirailukeskuksen portaat, mutta Jurassic World -elokuvassa, kaksikymmentä vuotta myöhemmin portaat ovat ehjät.

Peli on toistaiseksi ollut sarjan ainoa teos, joka on yrittänyt selittää partavaahtopurkin ja alkioiden kohtaloa. Alunperin purkin kohtalo jätettiin elokuvassa auki siltä varalta, että jatko-osa tehtäisiin joskus. Peli oli myös vuoteen 2018 ainoa, joka selitti ylimääräisten eläinten olemassa olon saarilla. Pelin mukaan osa lajeista on salattu, koska InGenillä ei vielä ole niihin patenttia. Jurassic World: Kaatunut valtakunta -elokuvan mainoskampanja taas esitti, että ylimääräiset lajit on tehty toisen ja kolmannen elokuvan välissä.

Viittauksia elokuviin, kirjoihin ja populaarikulttuuriin Muokkaa

  • Jess mainitsee Gerryn toisen tyttären nimeltä Sara, joka viittaa Sarah Hardingiin.
  • Lippaasta, josta Gerry ottaa rauhoittavia nähdään DX -tarra.
  • Michael Crichtonin Isla Sornan karttaa nähdään merentutkimuslaitoksella.
  • Billy kertoo, että saari tullaan räjäyttämään, viitaten Crichtonin alkuperäisen kirjan tapahtumiin.
  • Pelissä Arnoldin etunimi on Ray, kuten elokuvassa. Kirjassa hahmon etunimi oli John.
  • Palkksotilaiden helikopteriin on liimattu suuri Nakke Nakuttaja -tarra.

Lähteet Muokkaa

  1. Ääninäyttelijöiden tietolähteenä toimivat www.imbd.com -sivusto sekä pelin lopputekstit
  2. Tuotantoryhmän tietolähteenä toimivat www.imbd.com -sivusto sekä pelin lopputekstit