FANDOM

Jurassic Park: The Game
Jurassic Park The Game
Kehittäjä Telltale Games
Julkaisija Telltale Games
Julkaistu 15. marraskuuta 2011
Genre Kolmannen persoonan seikkailu
Alusta PC,
Mac,
PlayStation 3,
Xbox 360, ja iPad 2
Jakelualusta CD ja ladattava
Ikäluokitus PEGI: 16+

Jurassic Park: The Game on Telltale Gamesin kehittämä ja julkaisema Jurassic Parkin katastrofin tapahtumista kertova videopeli. Peli julkaistiin 15. marraskuutata 2011.

Juoni Muokkaa

Pelin juoni on rakennettu kokonaan ensimmäisessä elokuvassa nähdyn partavaahtopurkin ympärille. Kun Dennis Nedry ei saavu telakalle tuomaan purkkia, lähtee sen vastaanottaja etsimään kohdettaan, apurinsa kanssa. Myöhemmin seikkailuun liittyvät päähenkilö Gerry Harding, tämän tytär Jessica Harding, puiston entinen päägeneetikko Laura Sorkin sekä joukko palkkasotilaita. Selviytyäkseen vaaroista on kahden eri ryhmän tehtävä yhteistyötä.

Kuten muutkin Telltale Gamesin videopelit, myös Jurassic Park: The Game on jaettu useaan osaan eli episodiin. Muista Telltalesin peleistä poiketen, Jurassic Park: The Gamen kaikki episodit julkaistiin samanaikaisesti. Pelin neljä episodia tunnetaan nimillä The Intruder, The Cavalry, The Depths ja The Survivors.

Pelaaminen Muokkaa

Pali ja tarina etenevät pelaajan tekemien valintojen mukaan, point-and-click -tyylisesti. Toisin kuin Telltale Gamesin peleissä yleensä, tässä pelaajan tekemät valinnat eivät vaikuta merkittävästi loppuratkaisuun. Mikäli pelaaja tekee väärän valinan, pelattava hahmo todennäköisesti kuolee ja on aloitettava osio alusta.

Pelissä on hyvin vähän tuliaseiden käyttöä, joka suunnittelijoiden mukaan johtuu siitä, että pelin tunnelma on haluttu tuoda lähelle ensimmäistä elokuvaa.

Kaanonisointi Muokkaa

Pelin ilmestyttyä marraskuussa 2011 suurin osa Jurassic Park -faneistä mielsi heti tämän olevan jatkoa ensimmäisen elokuvan tapahtumille. Sittemmin asia on kuitenkin kyseenalaistettu useita kertoja ja fanit ovat ihmetelleet mm. Garry Hardingin muttunutta ulkonäköä sekä muita yksityiskohta virheitä. Jurassic World -elokuvan myötä fanit lopulta päättivät ettei peli ole osa elokuvakaanionia ellei Universal ilmoita asiasta virallisesti.

Pelin tapahtumien pois sulkeminen on iso isku elokuvakaanonia kohti, koska Jurassic Park: The Game on sarjansa ainoa teos, joka on pyrkinyt selittämään partavaahtopurkin kohtalon sekä muita elokuvan juoniaukkoja. Mikäli peli olisi osa kaanonia, yhdessä Jurassic Worldin kanssa juoniaukoja ilmaantuisi vain lisää.

Pelissä esiintyvät dinosaurukset Muokkaa

Ääninäyttelijät Muokkaa

Tuotantoryhmä Muokkaa

Poistetut kohtaukset Muokkaa

Nedryn kuolma pelissä

Kuvankaappaus trailerista: Nedryn kuolma

Pelistä on poistettu joitain pieniä kohtia. Nämä kohdat ovat voineet alunperin sisältää tehtäviä ja osioita, jotka eivät siten päätyneet lopulliseen peliin.

Nedryn kuolema:
Nähdään osittain trailerissa. Tämä kohta saattoi alunperin sisältää pelaamista tai sitten se oli pelkkä välianimaatio. Syytä poistamiseen ei tiedetä.

Virta katkeaa:
Virran katkeaminen nähdään pelin trailerissa. Tyrannosaurusaitauksella ollut Rexy huomaa tämän ja pakenee.

Miles puhelimessa

Chadwick soittaa Dodgsonille

Chadwickin ja Dodgsonin puhelu:
Trailerissa Miles Chadwick soittaa Dodgsonille ja kyysyy tietääkö tämä, missä Nedry on.

Nedryn jeeppi:
Trailerissa Niman nähdään kävelevän yksin Nedryn jeepille. Valmiissa pelissä hän menee sinne yhdessä Chadwickin kanssa.

RAPTOR veloci the game jurassic park episodi poistettu kohtaus

Nima törmää raptoriin

Raptorit:
Raptorit nähdään Nedryn jeepin luona ja myöhemmin ne hyökkäävät Niman kimppuun (sen jälkeen, kun Troodon on purrut häntä). Tätä kohtaa ei ole pelissä vaan raptorit nähdään ensikerran vasta toisessa episodissa.

Valmiissa pelissä Troodinien nähdään seuraavan Nimaa pureman jälkeen.

Lähteet Muokkaa

  1. Ääninäyttelijöiden tietolähteenä toimivat www.imbd.com -sivusto sekä pelin lopputekstit
  2. Tuotantoryhmän tietolähteenä toimivat www.imbd.com -sivusto sekä pelin lopputekstit