FANDOM

Jurassic Park (puisto)
Jurassic gates
Sijainti Isla Nublar
Rakennettu 1988-1993
Tuhoutunut 1993
Purettu 1994
Status Purettu
Hylätty
Esiintyminen elokuvissa Jurassic Park
Jurassic World
Esiintyminen peleissä Jurassic Park: The Game
Esiintyminen sarjakuvissa Jurassic Park,
Jurassic Park: Raptor
Return to Jurassic Park
Dangerous Games

”Me teemme vetonauloja, jotka vangitsevat koko maailman mielikuvituksen”

~John Hammond

Jurassic Park on useissa Jurassic Park -elokuvissa, sarjakuvissa ja videopeleissä päätapahtumapaikkana toiminut eläintarha, jonka nähtävyytenä toimivat geeniteknologian avulla kasvatetut dinosaurukset.

Taustaa Muokkaa

Jurassic Parkin idea on peräisin Michael Crichtonin Dinosauruspuisto -kirjasta, jossa laboratoriossa luodut dinosaurukset olivat John Hammondin perustamassa Dinosauruspuistossa. Dinosauruspuiston alkukielinen nimi oli Jurassic Park, mutta Suomessa kirjoissa esiintynyt puisto tunnetaan paremmin vain Dinosauruspuistona.

Yleisimmin käytetyn tarinan mukaan Jurassic Parkissa oli tarkoitus esitellä ihmisille viisitoista sukupuutosta herätettyä eläinlajia, kun puisto olisi avattu vuonna 1994. Kesällä 1993 kilpailevan yrityksen lahjoma työntekijä kuitenkin sulki puiston turvajärjestelmät, varastaakseen dinosaurusten alkioita. Tätä seurasi katastrofi, jonka seurauksena useita ihmisiä kuoli eikä puistoa koskaan avattu.

Eri medioissa tarinasta on kehitelty erilaisia versioita, joissa yhdestä puisto lopulta räjäytettiin, kun taas toisessa se yritettiin korjata. Joissain tarinoissa Hammondin perikunta yritti vuosia myöhemmin rakennuttaa uuden puiston, esim. San Diegoon tai Teksasiin. Tunnetuin kaikista versioista nähdään Jurassic Park -elokuvassa, jossa puisto lopulta purettiin, mutta samalla paikelle perustettiin vuosia myöhemmin uusi puisto, Jurassic World.

Puiston eläinlajit Muokkaa

Jurassic Park -elokuvan mukaan puistossa olisi ollut viisitoista sukupuuttoon kuollutta lajia. Yleisimmin on esitetty, että nämä olisivat olleet:

Työntekijät Muokkaa

  • Eläinlääkäri - Gerry Harding
  • Eläintenkäsittelijä - N.H.
  • Eläintenkäsittelijä - Vic
  • Eläintenkäsittelijä - Bob

Kulissien takana Muokkaa

Epävirallisen arvion mukaan Jurassic Parkin kaltaisen puiston rakennuttaminen maksaisi 23, 432 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Puiston ylläpitäminen maksaisi vuodessa 11, 907 miljoonaa dollaria.

Lähteet Muokkaa