FANDOM

Jurassic Park 3D
Jurassic Park 3D
Ohjaaja Steven Spielberg
Leikkaaja William Sherak
Erikoisefektit William Sherak
Ensi-ilta 5. huhtikuuta 2013 (USA)
10. toukokuuta 2013 (FI)
Kesto 126 min
Budjetti 10 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria
Tuotto 21 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria

Jurassic Park 3D on vuonna 2013 ensi-iltansa saanut digitaalisesti remasteroitu 3D-versio alkuperäisestä Jurassic Park -elokuvasta.

Tuotanto Muokkaa

Elokuvan ohjaaja Steven Spielberg sai idean 3D -versioon nähdessään James Cameronin ohjaaman Titanicin 3D-version. Spielberg kertoo Jurassic Parkin olevan hänen ainoa elokuvansa, josta halusi tehdä 3D -julkaisun.

Elokuvan muuntamista 3D -versioksi valvoi Titanicinkin uusintaversiossa mukana ollut William Sherak. Sherakin mukaan tyrannosauruksen hyökkäys päätiellä oli hänen uransa haastavin kohta muokata.

Elokuvan äänet miksasi alkuperäisenkin version miksannut Gary Rydstrom. Elokuvan trailerissa kuultava teemamusiikki on John Samuel Hansonin Pandora.

Julkaisu ja vastaantotto Muokkaa

Jurassic Park 3D saapui Yhdysvalloissa teattereihin 5. huhtikuuta 2013 ja Suomessa 10. toukokuuta samana vuonna. Elokuva tuotti 21 miljoonaa dollaria, joista 18,2 miljoonaa jo avausviikonlopun aikana.

Elokuva on julkaistiin teatterikierroksen jälkeen Blu-raylle.

Erot alkuperäisversion Muokkaa

  • Elokuvan alussa nähtävä Universalin logo on vaihdettu vanhasta uudeksi.
  • Elokuvan alkutekstit eivät värise samaan tapaan kuin alkuperäisessä. Tekstien fontti on silti pidetty samana.
  • Elokuva ei käytä samaa soundtrackia kuin alkuperäinen vaan kaikki musiikit on uudelleen nauhoitettu.
  • Elokuvan värimaailma on tuotu lähemmäs nykyajan toimintaelokuvien värimäärittelyä.
  • Elokuvan filmiltä on poistettu kohinaa ja kuvan laatua parannettu.
  • Kohtaan, jossa Donald Gennaro kuulee ukkosen jyrähdyksen sairaan triceratopsin luona on lisätty salama.
Blu-ray 2D ja 3D

Vasemmalla 2D -version Blu-ray kuva ja oikealla 3D:n

  • Alkuperäisessä versiossa kuvaan erehdyksessä päätyneet tyrannosaurusaitauksen lavasteet (spottivalo ja kukkaruukku) on digitaalisesti poistettu.
  • Langat, jotka nostivat dilophosauruksen kauluksen ylös on digitaalisesti poistettu.