FANDOM

Jurassic Park III
Jurassic Park III 3
Nimi Jurassic Park III
Ohjaaja Joe Johnston
Käsikirjoittaja Peter Buchman,
Alexander Payne
ja Jim Taylor
Tuottaja Larry J. Franco,
Kathleen Kennedy
ja Steven Spielberg
Säveltäjä Don Davis
Kuvaaja Shelly Johnston
Leikkaaja Robert Dalva
Perustuu Michael Crichtonin luomiin hahmoihin[1]
Ensi-ilta 16. heinäkuuta 2001 (U.S.A.),
3. elokuuta 2001 (FIN)
Kesto 92 minuttia
Budjetti 93 miljoonaa yhdysvaltain dollaria
Tuotto 368,8 miljoonaa yhdysvaltain dollaria
Edeltäjä Kadonnut maailma - Jurassic Park
Seuraaja Jurassic World

Jurassic Park III on 16. heinäkuuta 2001 ensi-iltansa saanut Jurassic Park -elokuvasarjan kolmas osa. Elokuvan on ohjannut Joe Johnston ja käsikirjoittaneet Peter Buchman, Alexander Payne sekä Jim Taylor.

Elokuvassa esiintyvät eläimet Muokkaa

Näyttelijät Muokkaa

Kreditoimattomat:

  • Karin M. Gaardner - Paleontologiksi opiskeleva #1[3]
  • Brad Everett Young as - Paleontologiksi opiskeleva #2
  • Edward C. Gillow - Yliopiston professori
  • Craig Richards - Billyn ystävä baarissa
  • John Rosengrant - Raptoruros

Tuotantoryhmä Muokkaa

Tuotanto Muokkaa

JPIII poster 9

Yksi elokuvan varhaisista julisteista

Kolmannen Jurassic Park -elokuvan suunnittelu aloitettiin pian Kadonnut maailma - Jurassic Parkin ilmestymisen jälkeen. Alkuperäisiä työnimiä elokuvalle olivat muun muassa Jurassic Park: Extinction[5] ja Jurassic Park: Breakout[6].

Ensimmäisen käsikirjoituksen elokuvaan teki Craig Rosenberg. Hän kirjoitti tarinan kuudesta teinistä, jotka pakkolaskeutuivat Isla Sornalle. Ohjaaja Joe Johnston ei pitänyt tästä ja käiskirjoitus päätettiin tehdä uudestaan. Alun perin Jeff Goldblumin näyttelemän Ian Malcolmin piti olla jollain lailla mukana tarinassa, mutta hän jäi lopulta tarinan ulopuolelle. Toinen käsikirjoitusversio kertoi siitä kuinka Alan Grant, Billy Brennan ja lapsiperhe pakkolauskeutuvat saarelle.

Elokuvaa varten paleontologi Jack Horner sai ensi kertaa valita mukaan joitain eläimiä[7]. Horner valitsi elokuvaan muun muassa pteranodonit, jotka olivat esiintyneet pienessä roolissa toisessa elokuvassa. Lisäksi baryonyxin piti toimia elokuvan pääantagonistina, mutta lopulta Horner päätyi spinosaurukseen, joka on baryonyxiä ja aiempien elokuvien tyrannosaurusta suurempi.

Elokuvan kuvaukset aloitettiin 30. elokuuta 2000, ilman valmista käsikirjoitusta. Kuvauksia tehtiin muun muassa Kaliforniassa, Havaijilla ja Universalin studiolla. Elokuvassa nähtävän laboratorion lavasteet rakannettiin Universalin ulkostudiolle. Spinosauruksen jokihyökkäys ja lintuhäkkikohtaus sen sijaan kuvattiin keinotekoisella Falls Lake -järvellä[8].

JPIII kulissien takana 4

Elokuvan spinosaurusrobotti

Jurassic Park III:ssa käytettiin aiempien elokuvien tapaan Stan Winstonin Studion rakentamia animatronisia dinosauruksia. Elokuvaa varten rakennettu spinosaurusrobotti oli yli 7 metriä pitkä painoi 10 tonnia[9]. Lisäksi osa dinosaurusksista tehtiin tietokoneella. Jurassic Park III:sta tuli sarjansa ensimmäinen elokuva, jossa tietokone- ja robottidinosauruksella oli fyyssistä kontaktia[10]. Mukana oli myös erikoistehosteiden asiantuntija John Rosengrant, joka ensimmäisen elokuvan tapaan pukeutui velociraptorpukuun ja jahtasi näyttelijöitä laboratoriolavasteissa[11].

Vastaantotto Muokkaa

Jurassic Park III on saanut ristiriitaisimman vastaanoton kaikista sarjan elokuvista. Elokuvan saavuttua ensi-iltaan 16. heinäkuuta 2001 suurin osa kriitikoista suorastaan vihasi sitä, haukkuen elokuvan köyhää juonta ja henkilöhahmoja. Elokuvaa kritisoitiin sen pitkistä toimintakohtauksista ja "loputtomista" pakoon juoksemiskohtauksista. Toisaalta osa kriitikoista ja faneista piti elokuvaa paljon parempana kuin edeltäjäänsä, Kadonnut maailma - Jurassic Parkia.

Fanien keskuudessa erittäin suurta närää aiheutti kohtaus, jossa spinosaurus taistelee tyrannosaurusta vastaan ja voittaa tämän. Ikoniseksi hahmoksi nousseen t.rexin kuolema oli monille liikaa ja yhä vuosien jälkeenkin tavataan fanien muokkaamia versioita, jossa tyrannosaurus voittaa taistelun. Toisaalta osa on pitänyt kohtausta täysin realistisena, spinosauruksen oltua sen aikaisten tietojen mukaan tyrannosaurusta isompi ja voimakkaampi. Nykytietojen valossa kohtaus on kuitenkin ristiriitainen. Kaiken kaikkiaan Jurassic Park III on pidetty syynä sarjan pitkään syöksykierteeseen kun myös spinosaurusvihaan, joka sai alkunsa elokuvan myötä.

Jurassic Park III tuotti lopulta maailmanlaajuisesti 365 miljoonaa dollaria, joka on noin puolet siitä, mitä Kadonnut maailma tienasi, puhumattakaan ensimmäisestä elokuvasta, joka tuotti yli miljardin. Elokuvan budjetti oli 93 miljoonaa dollaria, joka oli silti noin 20 miljoonaa dollaria enemmän kuin edeltäjillään.

Lähteet Muokkaa

  1. Elokuvan lopputekstit
  2. Näyttelijälistan lähteenä toimivat elokuvan lopputekstit
  3. Kreditoimattomien näyttelijöiden lähteenä toimi www.imdb.com -sivusto
  4. Tekijälistan lähteenä toimivat elokuvan lopputekstit
  5. Elokuvan alkuperäiset julisteet
  6. Elokuvan alkuperäiset julisteet
  7. Näin tehtiin Jurassic Park III -dokumentti
  8. Elokuvan erikoistehosteryhmän kommenttiraita