FANDOM

Jurassic World: Kaatunut valtakunta
Jurassic World kaatunut valtakunta juliste 2017
Nimi Jurassic World: Kaatunut valtakunta
Ohjaaja J.A. Bayona[1]
Käsikirjoittaja Derek Connolly,
Colin Trevorrow
Tuottaja Patrick Crowley,
Frank Marshall,
Steven Spielberg,
Colin Trevorrow,
Thomas Tull,
Belén Atienza,
Belén Atienza,
Thomas Hayslip
Säveltäjä Michael Giacchino
Kuvaaja Óscar Faura
Leikkaaja Bernat Vilaplana
Ensi-ilta Kesäkuu 2018
Budjetti 260 miljoonaa yhdysvaltain dollaria[2]
Edeltäjä Jurassic World
Seuraaja "Jurassic Park VI"

Jurassic World: Kaatunut valtakunta (tunnetaan myös työnimillä Ancient Futures ja Jurassic World II) on Jurassic Park -elokuvasarjan tuleva viides osa.

Juoni Muokkaa

Elokuvan juonesta ei toistaiseksi tiedetä juuri mitään. Tuottaja Colin Trevorrow on kuitenkin vihjannut, että elokuva käsittelisi InGenin lisäksi useita muita yrityksiä, jotka voisivat luoda ja kasvattaa dinosauruksia. Myös dinosaurusten oikeuksia ajavasta ryhmästä on liikkunut huhuja.

Näyttelijät Muokkaa

Tuotantoryhmä Muokkaa

Elokuvassa esiintyvät dinosaurukset Muokkaa

Tuotanto Muokkaa

Esituotanto:
Neljännen, viidennen ja kuudennen elokuvan tuloon viittilöitiin jo vuonna 2010, kun kolmannen osan ohjannut Joe Johnston kertoi, että uudet Jurassic Park -elokuvat tulevat olemaan oma trilogiansa aiemmista elokuvista. Viidennen osan tuotanto aloitettiinkin pian Jurassic Worldin ilmestymisen jälkeen.

15. toukokuuta 2015 tuottaja Thomas Tull kertoi, että elokuvan tarina tulee olemaan hämmästyttävä, vahvistaen samalla kuudennen osan tulevan lähivuosina. Kaksi viikkoa myöhemmin neljännen elokuvan ohjannut Colin Trevorrow kertoi ettei aio palata ohjaaman viidettä osaa[12].

22. kesäkuuta 2015 ilmoitettiin, että tuleva elokuva saa ensi-iltansa 22. kesäkuuta 2018. Samalla Chris Prattin ja Bryce Dallas Howardin vahvistettiin palaavansa rooleihinsa. Myös Colin Trevorrowin ja Derek Connolly paluu käsikirjoittajiksi vahvistettiin. Kuukautta myöhemmin Trevorrow paljasti etteivät viidennen elokuvan tapahtumat tule enää sijoittumaan vain syrjäiselle saarelle. Trevorrow kertoi myös ideasta, jossa dinosauruksia valmistavia yrityksiä on useampi kuin yksi.

21. huhtikuuta 2016 ilmoitettiin, että elokuvaa tultaisiin kuvaamaan Englannissa. Myöhemmin ilmoitettiin, että kuvauksia tehtäisiin myös Havaijin Kauailla.

Näyttelijä kiinnitykset:
Vuoden 2016 lopussa elokuvaan kiinnitettiin useita uusia näyttelijöitä. Toby Jones ja Rafe Spall liittyivät näyttelijätiimiin marrakuussa[13]. Jurassic Worldissä mukana ollut Jake Johnson uskoi ettei hänelle olisi roolia uudessa osassa[14], mutta myöhemmin paljastui, että hän onkin mukana.

Ensimmäisessä ja toisessa elokuvassa esiintynyt Jeff Goldblum ilmoitti kiinnitysten aikana olevansa kiinnostunut palaamaan roolinsa. Hän kertoi, että sen sijaan, että pitäisi ovea auki paluunsa suhteen, hän on ottanut oven kokonaan pois, ollen avoimempi palaaman kuin koskaan ennen. Ensimmäisessä ja kolmannessa elokuvassa mukana ollut Laura Dern kertoi myös kiinnostuneensa jatkamaan sarjan parissa.

Vuoden 2017 alussa näyttelijäkaartiin liittyivät James Cromwell ja Geraldine Chaplin, jonka roolihahmoa fanit spekuloivat John Hammondin vaimoksi.

Jurassic World II 2018 ensimmäinen mainoskuva

Virallinen mainoskuva

Kuvaukset ja niiden aikana sattuneet vuodot:
27. helmikuuta 2017 elokuvan kuvausten ilmoitettiin alkaneen Kauilla. Pian nettiin vuotaneet kuvat lavasteista todistivat, että elokuvassa tullaan Trevorrowin puheista huolimatta palaaman Isla Nublarille.

Muutama viikko kuvausten alkamisen jälkeen Universal julkisti ensimmäisen virallisen mainoskuvan elokuvasta.

Vuoden 2017 aprillipilakuva Sam Neill

Aprillipilana julkaistu muokattu kuva

1. huhtikuuta jurassic_world2018 -nimimerkkiä käyttänyt henkilö julkaisi Instagram -tilillään aprillipilana kuvakaappauksen Sam Neillin twiitistä, jossa hän kertoi olevansa matkalla viidennen Jurassic Parkin kuvauksiin. Samana päivänä Scified.com uutisoi ohjaaja J.A. Bayona kertoneen, että useimpien fanien suosikkihahmoksi noussut tyrannosaurus Rexy olisi kuollut neljännen ja viidennen elokuvan välissä. Kumpikaan uutinen ei herättänyt suurta keskustelua, koska fanit tajusivat ne aprillipiloiksi. Lisäksi Sam Neill ilmoitti paria päivää myöhemmin ettei hänellä ole tulevan elokuvan kanssa mitään tekemistä. Trevorrow puolestaan vahvisti, että Rexy tulee olemaan mukana uudessa elokuvassa.

18. huhtikuuta nettiin levisi kuvia elokuvan kuvauspaikoilta, joissa esiintyi pramean kartanon portti. Portia koristanut L -kuvake herätti keskustelua ja osa spekuloi, että kartano saattaisi kuulua Levinen tai Ludlowin suvulle. Kuvia levittänyt henkilö ilmoitti kuitenkin, että kyseessä olisi Lockwoodin kartano ja myöhemmin netissä levinneet kuvausaikataulut todistivat väitteen oikeaksi.

Frank Marshallin twiitti

Marshallin twiitti

21. huhtikuuta nettiin levisi jälleen kuvia elokuvan kuvauspaikoilta. Uudet kuvat paljastivat mm. kohtauksen, jossa vanhanaikainen sotilashelikopteri lentää ukkonmyrskyn keskellä. Samana päivänä IMDb -sivuto ilmoitti, että elokuvaan on kiinnitetty kaksi uutta näyttelijää, Kevin Layne ja David Olawale Ayinde Myöhemmin tuottaja Frank Marshall vielä ilmoitti Twitter -tilillään, että kuvaukset ovat puolessa välissä.

26. huhtikuuta ilmoitettiin, että Jeff Goldblum tulee palaamaan Ian Malcolmin rooliin elokuvassa. Samana päivänä James Cromwell kertoi näyttelevänsä elokuvassa Bejamin Lockwoodia, jolla on yhteistä historiaa John Hammondin kanssa[15].

Jurassic World II 2017 Stygimoloch

Stygomolochia esittävä malli elokuvan kuvauksissa

29. huhtikuuta nettiin levisi kuvia, jotka paljastivat stegosauruksen esiintyvän elokuvassa ja viittilöivät myös ankylosauruksen palaavan. Päivää myöhemmin nimettömänä pysynyt Reddit -käyttäjä väitti saaneensa tietää, että ainakin baryonyx, carnotaurus ja stygimoloch esiintyisivät elokuvassa. Pian saatiin kuitenkin tietää, että kuvauspaikoilta vuotaneet kuvat animatronisista robottidinosauruksista olivat itse asiassa vain kuvausten aikana käytettäviä "malleja", jotka tehtäisiin liikkuviksi vasta jälkituotantovaiheessa. Myöhemmin Universal reagoi vuotoihin ja pyysi niitä levittäneitä Instagram -tilejä poistamaan kuvat.

9. toukokuuta Colin Trevorrow ilmoitti Twitter -tilillään, että elokuvan kuvaukset ovat edenneet jo yli puolen välin. Päivää myöhemmin Jeff Goldblum kertoi liittyvänsä kuvauksiin kahden viikon päästä Lontoossa[16].

17. kesäkuuta elokuvan nimeksi ilmoitettiin uuden julisteen myötä Jurassic World: Kaatunut valtakunta. Aiemmin viides elokuva oli tunnettu työnimillä Ancient Futures ja Jurassic World II. Kaatunut valtakunta on vuonna 1997 ilmestyneen Kadonnut maailma - Jurassic Parkin lisäksi sarjan ainoa elokuva, jonka nimi on käännetty suomeksi.

8. heinäkuuta ilmoitettiin, että elokuvan kuvaukset ovat päättyneet ja se on siirretty jälkituotantoon.

Kuvagalleria Muokkaa

Oheistuotteet Muokkaa

Elokuvan julkaisun yhteydessä aiotaan tuottaa uusi kausi Jurassic Park -sarjakuvia. Lelujen valmistukseen luvat ostanut Mattel aikoo myös odotettavasti tuottaa sarjaan liittyviä oheistuotteita.

Lähteet Muokkaa

  1. www.episodi.com - Jurassic Worldin jatko-osan ohjaajaksi yllätysnimi - 18.4.2016
  2. www.episodi.com - Tällä rahalla saa paljon CGI -dinosauruksia! Jurassic World 2 tehdään jättibudjetilla - 20.9.2016
  3. Näyttelijöiden lähteenä toiminut www.imdb.com
  4. Tuotantoryhmän lähteenä toiminut www.imdb.com
  5. 3. huhtikuuta 2017 Colin Trevorrow vahvisti twiitillään, että tyrannosaurus Rexy tulee esiintymään viidennessä Jurassic Park -elokuvassa
  6. 11. huhtikuuta 2017 nettiin vuotanut kuva dilophosaurusta esittävästi muotista
  7. 21. huhtikuuta 2017 nettiin vuotanut kuva stegosaurusta esittävästä muotista
  8. 1. toukokuuta 2017 nettiin vuotanut kuva stygimolochia esittävästi dinosaurusmuotista
  9. J.A. Bayonan julkaisema mainoskuva
  10. 11. huhtikuuta 2017 nettiin vuotanut kuva dinosaurusmuotista, joka muistuttaa monien mielestä apatosaurusta
  11. 30. huhtikuuta 2017 nettiin vuotanut kuva dinosaurusmuotista, joka muistuttaa monien mielestä ankylosaurusta
  12. Trevorrow ilmoitti asian Jurassic Worldin ennakkoesityksessä Ranskassa
  13. www.episodi.com - Jurassic World 2 kiinnitti tuttuja naamoja näyttelijäkaartiinsa - 2.12.2016
  14. Johnsonin 28. lokakuuta 2016 julkaisema twiitti
  15. Jurassic Outpost - James Cromwell shares playing Benjamin Lockwood who has a connection to John Hammond in Jurassic World 2! - 26. huhtikuuta 2017
  16. Jeff Goldblum hehkuttaa paluuta Jurassic Parkin kaaosteoriamatemaatikoksi - Dome.fi - 10.5.2017