FANDOM

Jurassic World: Kaatunut valtakunta
Jurassic World kaatunut valtakunta juliste 2017
Nimi Jurassic World: Kaatunut valtakunta
Ohjaaja J.A. Bayona[1]
Käsikirjoittaja Derek Connolly,
Colin Trevorrow
Tuottaja Patrick Crowley,
Frank Marshall,
Steven Spielberg,
Colin Trevorrow,
Thomas Tull,
Belén Atienza,
Belén Atienza,
Thomas Hayslip
Säveltäjä Michael Giacchino
Kuvaaja Óscar Faura
Leikkaaja Bernat Vilaplana
Perustuu Michael Crichtonin luomaan maailmaan ja hahmoihin
Ensi-ilta 6. kesäkuuta 2018 (FI)
Budjetti 260 miljoonaa yhdysvaltain dollaria[2]
Edeltäjä Jurassic World
Seuraaja "Jurassic Park VI"
Jurassic World: Kaatunut valtakunta (työnimiltään Ancient Futures ja Jurassic World II) on Jurassic Park -elokuvasarjan tuleva viides osa ja Jurassic World -trilogian toinen osa.

Juoni Muokkaa

Elokuva sijoittuu neljän vuoden päähän edellisen osan tapahtumista. Isla Nublarilla oleva tulivuori on käynyt jälleen aktiiviseksi ja uhkaa saaren dinosaurusten olemassaoloa. Jurassic World -puiston entinen toiminnanjohtaja, Claire Dearing on perustanut yrityksen, joka ajaa sukupuutosta herätettyjen eläinten oikeuksia. Hän ja Owen Grady lähtevät saarelle pelastaakseen harvinaiset lajit.

Näyttelijät Muokkaa

Elokuvassa esiintyvät eläimet Muokkaa

Tuotanto Muokkaa

Esituotanto:
Neljännen, viidennen ja kuudennen elokuvan tuloon viittilöitiin jo vuonna 2010, kun kolmannen osan ohjannut Joe Johnston kertoi, että uudet Jurassic Park -elokuvat tulevat olemaan oma trilogiansa aiemmista elokuvista. Viidennen osan tuotanto aloitettiinkin pian Jurassic Worldin ilmestymisen jälkeen.

15. toukokuuta 2015 tuottaja Thomas Tull kertoi, että elokuvan tarina tulee olemaan hämmästyttävä, vahvistaen samalla kuudennen osan tulevan lähivuosina. Kaksi viikkoa myöhemmin neljännen elokuvan ohjannut Colin Trevorrow kertoi ettei aio palata ohjaaman viidettä osaa[4].

22. kesäkuuta 2015 ilmoitettiin, että tuleva elokuva saa ensi-iltansa Yhdysvalloissa 22. kesäkuuta 2018. Samalla Chris Prattin ja Bryce Dallas Howardin vahvistettiin palaavansa rooleihinsa. Myös Colin Trevorrowin ja Derek Connollyn paluu käsikirjoittajiksi vahvistettiin. Kuukautta myöhemmin Trevorrow paljasti etteivät viidennen elokuvan tapahtumat tule enää sijoittumaan vain syrjäiselle saarelle. Trevorrow kertoi myös ideasta, jossa dinosauruksia valmistavia yrityksiä on useampi kuin yksi.

21. huhtikuuta 2016 ilmoitettiin, että elokuvaa tultaisiin kuvaamaan Englannissa. Myöhemmin ilmoitettiin, että kuvauksia tehtäisiin myös Havaijin Kauailla.

Näyttelijät:
Vuoden 2016 lopussa elokuvaan kiinnitettiin useita uusia näyttelijöitä. Toby Jones ja Rafe Spall liittyivät näyttelijätiimiin marraskuussa[5]. Jurassic Worldissä mukana ollut Jake Johnson kertoi ettei hänen hahmoaan nähtäisi enää uudessa elokuvassa[6].

Ensimmäisessä ja toisessa elokuvassa esiintynyt Jeff Goldblum ilmoitti kiinnitysten aikana olevansa kiinnostunut palaamaan roolinsa. Hän kertoi, että sen sijaan, että pitäisi ovea auki paluunsa suhteen, hän on ottanut oven kokonaan pois, ollen avoimempi palaaman kuin koskaan ennen. Ensimmäisessä ja kolmannessa elokuvassa mukana ollut Laura Dern kertoi myös kiinnostuneensa jatkamaan sarjan parissa.

Vuoden 2017 alussa näyttelijäkaartiin liittyivät James Cromwell ja Geraldine Chaplin, jonka roolihahmoa fanit spekuloivat John Hammondin vaimoksi.

Jurassic World II 2018 ensimmäinen mainoskuva

Virallinen mainoskuva

Kuvaukset ja niiden aikana sattuneet vuodot:
27. helmikuuta 2017 elokuvan kuvausten ilmoitettiin alkaneen Kauilla. Pian nettiin vuotaneet kuvat lavasteista todistivat, että elokuvassa tullaan palaaman Isla Nublarille.

Muutama viikko kuvausten alkamisen jälkeen Universal julkisti ensimmäisen virallisen mainoskuvan elokuvasta.

Vuoden 2017 aprillipilakuva Sam Neill

Aprillipilana julkaistu muokattu kuva

1. huhtikuuta jurassic_world2018 -nimimerkkiä käyttänyt henkilö julkaisi Instagram -tilillään aprillipilana kuvakaappauksen Sam Neillin twiitistä, jossa hän kertoi olevansa matkalla viidennen Jurassic Parkin kuvauksiin. Samana päivänä Scified.com uutisoi ohjaaja J.A. Bayona kertoneen, että useimpien fanien suosikkihahmoksi noussut tyrannosaurus Rexy olisi kuollut neljännen ja viidennen elokuvan välissä. Kumpikaan uutinen ei herättänyt suurta keskustelua, koska fanit tajusivat ne aprillipiloiksi. Lisäksi Sam Neill ilmoitti paria päivää myöhemmin ettei hänellä ole tulevan elokuvan kanssa mitään tekemistä. Trevorrow puolestaan vahvisti, että Rexy tulee olemaan mukana uudessa elokuvassa.

18. huhtikuuta nettiin levisi kuvia elokuvan kuvauspaikoilta, joissa esiintyi pramean kartanon portti. Portia koristanut L -kuvake herätti keskustelua ja osa spekuloi, että kartano saattaisi kuulua Levinen tai Ludlowin suvulle. Kuvia levittänyt henkilö ilmoitti kuitenkin, että kyseessä olisi Lockwoodin kartano ja myöhemmin netissä levinneet kuvausaikataulut todistivat tämän olevan totta.

Frank Marshallin twiitti

Marshallin twiitti

21. huhtikuuta nettiin levisi jälleen kuvia elokuvan kuvauspaikoilta. Uudet kuvat paljastivat mm. kohtauksen, jossa vanhanaikainen sotilashelikopteri lentää ukkosmyrskyn keskellä. Samana päivänä IMDb -sivuto ilmoitti, että elokuvaan on kiinnitetty kaksi uutta näyttelijää, Kevin Layne ja David Olawale Ayinde Myöhemmin tuottaja Frank Marshall vielä ilmoitti Twitter -tilillään, että kuvaukset ovat puolessa välissä.

26. huhtikuuta ilmoitettiin, että Jeff Goldblum tulee palaamaan Ian Malcolmin rooliin elokuvassa. Samana päivänä James Cromwell kertoi näyttelevänsä elokuvassa Benjamin Lockwoodia, jolla on yhteistä historiaa John Hammondin kanssa[7].

Jurassic World II 2017 Stygimoloch

Stygomolochia esittävä malli elokuvan kuvauksissa

29. huhtikuuta nettiin levisi kuvia, jotka paljastivat stegosauruksen esiintyvän elokuvassa ja viittilöivät myös ankylosauruksen palaavan. Päivää myöhemmin nimettömänä pysynyt Reddit -käyttäjä väitti saaneensa tietää, että ainakin baryonyx, carnotaurus ja stygimoloch esiintyisivät elokuvassa. Myöhemmin Universal reagoi vuotoihin ja pyysi niitä levittäneitä Instagram -tilejä poistamaan kuvat. Tämän jälkeen tilien omistajat kieltäytyivät enää julkaisemasta heille lähetettyjä kuvia kuvauspaikoilta.

9. toukokuuta Colin Trevorrow ilmoitti Twitter -tilillään, että elokuvan kuvaukset ovat edenneet jo yli puolen välin. Päivää myöhemmin Jeff Goldblum kertoi liittyvänsä kuvauksiin kahden viikon päästä Lontoossa[8].

15. kesäkuuta ilmoitettiin, että elokuvan lopetus tullaan käsikirjoittamaan uudelleen. Tämän myötä Jurassic World pysyy edelleen sarjan ainoana osana, jonka loppua ei olla muutettu kuvauksien aikana. Myöhemmin selvisi, että vuoden 2018 kesäkuu pysyy elokuvan julkaisuajankohtana, muutoksista huolimatta.

17. kesäkuuta elokuvan nimeksi ilmoitettiin uuden julisteen myötä Jurassic World: Kaatunut valtakunta. Aiemmin viides elokuva oli tunnettu työnimillä Ancient Futures ja Jurassic World II. Kaatunut valtakunta on vuonna 1997 ilmestyneen Kadonnut maailma - Jurassic Parkin lisäksi sarjan ainoa elokuva, jonka nimi on käännetty suomeksi.

8. heinäkuuta ilmoitettiin, että kuvaukset ovat päättyneet ja elokuva on siirretty jälkituotantoon.

Jälkituotamto ja markkinointi:
Kaatuneen valtakunnan markkinointi aloitettiin marraskuun lopussa. Ensimmäinen julkaistu mainosvideo esitti Owenin pienen raptorin kanssa.

Joulukuun ensimmäisen viikon aikana julkaistiin useita teasereitä, jotka paljastivat apatosauruksen, ankylosauruksen, triceratopsin, stegosauruksen, gallimimuksen, pteranodonin ja compsognathunuksen esiintyvän elokuvassa. Pian Rexykin sai oman mainoksensa ja samalla Jurassic Worldissä esiintyneen Bluen paluu vahvistui.

Jurassic World kaatunut valtakunta 2018 carnotaurus

Carnotauruksen ensiesiintyminen trailerissa

6. joulukuuta julkaistu Kulissien takana -teaser paljasti baryonyxin tekevän ensiesiintymisensä elokuvassa, kuten aiemmin oli huhuttu. Uusi laji sai heti hieman kritiikkiä ulkonäostään, koska se ei useimpien mielestä muistuttanut lainkaan todellisia baryonyxejä ja poikkesi myös siitä, mitä oli nähty Jurassic Worldin nettisivuilla kolmea vuotta aiemmin. Silti suurin osa faneista otti hahmon ilolla vastaan.

Elokuvan ensimmäinen traileri julkaistiin 8. joulukuuta. Traileri paljasti brachiosauruksen ja aiemmin huhutun carnotauruksen esiintyvän elokuvassa.

28954525 1646423198779010 9004195331122957463 o

Michael Giacchino ja J.A. Bayona

15. joulukuuta säveltäjä Michael Giacchino kertoi nähneensä leikatun version elokuvasta ja mainitsi aloittavansa musiikkiraidan säveltämisen pian.

Elokuvan toinen traileri julkaistiin helmikuussa 2018. Tässä nähtiin ensikertaa uusi hybridisaurus, indoraptor.

16. maaliskuuta 2018 Giacchino ja Bayona julkaisivat kaksi lyhyttä näytettä elokuvan avaavasta ja päättävästä teemamusiikista. Myöhemmin saman kuun aikana Goldblum viittasi, että Laura Dern palaisi Ellie Sattlerin rooliin aiemmista elokuvista.

Kuvagalleria Muokkaa

Oheistuotteet Muokkaa

Elokuvan julkaisun yhteydessä aiotaan tuottaa uusi kausi Jurassic Park -sarjakuvia. Lelujen valmistukseen luvat ostanut Mattel taas aikoo tuottaa sarjaan liittyviä oheistuotteita.

Lähteet Muokkaa

  1. www.episodi.com - Jurassic Worldin jatko-osan ohjaajaksi yllätysnimi - 18.4.2016
  2. www.episodi.com - Tällä rahalla saa paljon CGI -dinosauruksia! Jurassic World 2 tehdään jättibudjetilla - 20.9.2016
  3. Näyttelijöiden lähteenä toiminut www.imdb.com
  4. Trevorrow ilmoitti asian Jurassic Worldin ennakkoesityksessä Ranskassa
  5. www.episodi.com - Jurassic World 2 kiinnitti tuttuja naamoja näyttelijäkaartiinsa - 2.12.2016
  6. Johnsonin 28. lokakuuta 2016 julkaisema twiitti
  7. Jurassic Outpost - James Cromwell shares playing Benjamin Lockwood who has a connection to John Hammond in Jurassic World 2! - 26. huhtikuuta 2017
  8. Jeff Goldblum hehkuttaa paluuta Jurassic Parkin kaaosteoriamatemaatikoksi - Dome.fi - 10.5.2017