FANDOM

Metriacanthosaurus
Metriacanthosaurus Jurassic Park Institute
Kaksiosainen nimi Metriacanthosaurus parkeri
Nimi tarkoittaa Kohtalaisen piikikäslisko[1]
Korkeus 3,5 metriä
Pituus 8 metriä[2]
Paino 2 tonnia[3]
Esiintyminen peleissä Jurassic World: The Game

Metriacanthosaurus on jurakauden keskivaiheilla elänyt metriacanthosauridae -heimoon kuuluva lihansyöjädinosaurus.

Taustaa Muokkaa

Metriacanthosauruksen tyyppilajin, metriacanthosaurus parkerin löysi ja kuvasi Friedrich von Huene vuonna 1923. Laji nimettiin ensin megalosaurus parkeriksi, mutta myöhemmin nimi muutettiin, kun huomattiin ettei metriacanthosaurus ollutkaan megalosauruksen alalaji. Vuonna 1978 löydettyä yangchuanosaurus shangyouensista pidettiin aluksi metriacanthosauruksen alalajila, mutta nyt on huomattu, että yangchuanosaurus on oma lajinsa.

Metriacanthosaurukset elivät 160 miljoonaa vuotta sitten Englannissa. Lajin edustajat olivat lihansyöjiä, jotka saalistivat yksin eivätkä laumassa, kuten useimmat lihansyöjädinosaurukset. Metriacanthosauruksista tiedetään toistaiseksi hyvin vähän, epätäydellisten fossiililöytäjen vuoksi.

Esiintyminen elokuvissa Muokkaa

Metriacanthosaurus DNA

Metriacanthosauruksen alkioputki Isla Nublarin laboratoriossa

Tutkimukset:
Metriacanthosaurus oli yksi dinosauruslajeista, joita InGen kaavaili sijoitettavan Isla Nublarille rakennettuun Jurassic Park -puistoon[4]. Lajin tutkinta oli ilmeisesti jo aloitettu vuonna 1993 ja muutamia näytteitä säilytettiin tuolloin Nublarilla. Vuonna 1997 tehdyn selonteon mukaan metriacanthosaurus oli "71 prosenttisesti valmis"[5], joskaan yhtään elävää yksilöä ei ilmoitettu olevan olemassa.

Metriacanthosaurus-detail-header

Jurassic Worldin metriacanthosaurus

Jurassic World:
Vuonna 2002 Isla Nublarille alettiin rakennuttaa uutta dinosauruspuistoa, Jurassic Worldiä, jota varten InGenin tiedemihet kasvattivat ensimmäistä kertaa joukon metriacanthosauruksia. Puisto avattiin vuonna 2005, metriacanthosaurus yhtenä nähtävyytenään[6]. Lajin edustajat asustivat jokiristeilyalueella, yhdessä suchomimusten ja baryonyxien kanssa[7].

Sukupuutto:
Jurassic Worldissä vuonna 2015 sattuneen katastrofin vuoksi Isla Nublar hylättiin ja dinosaurukset jätettiin oman onnensa nojaan. Tämä johti useiden lajien, mm. metriacanthosaurusten kuolemista uudelleen sukupuuttoon.

Esiintyminen videopeleissä Muokkaa

Metri ja Apato kuvat JPTG

Jurassic Park: The Game
Röntgenkuva metriacanthosaurksen kallosta nähdään Laura Sorkinin laboratoriossa, Jurassic Park: The Game -videopelissä.

Tuotantovaiheessa huhuttiin, että metriacanthosaurus tulisi tekemään fyysisen esiintymisen pelissä. Näin ei kuitenkaan käynyt.

Jurassic World: The Game

Jurassic World The Game metriacanthosaurus

Metriacanthosaurus

Jurassic World: The Game -videopelissä pelaaja voi kasvattaa omia dinosauruksia ja geenimanipuloida niitä futuristisiksi. Metriacanthosaurus on yksi pelin muokattavista dinosauruksista, mutta useista muista lajiesta poiketen, tätä ei voi luoda lainkaan omaan dinosauruspuistoon. Metriacanthosaurus on käytettävissä ainoastaan taisteluareenalla.

Pelin metriacanthosaurukset käyttävät samaa animaatiomallia kuin tyrannosaurukset, allosaurukset, carnotaurukset ja megalosaurukset. Edellä mainituista malleista poiketen, metriacanthosauruksella on kuitenkin kolme sormea.

Lähteet Muokkaa

  1. Jurassic Worldin nettisivut
  2. Jurassic Worldin nettisivut
  3. Jurassic Worldin nettisivut
  4. Jurassic Parkin kiertoajelukartta
  5. InGenin lista
  6. Jurassic Worldin nettisivut
  7. Jurassic Worldin nettisivut