FANDOM

Peter Ludlow
Peter Ludlow.jpg
Esiintymiset elokuvissa Kadonnut maailma - Jurassic Park
Esiintymiset sarjakuvissa Kadonnut maailma - Jurassic Park,
Jurassic Park: Redemption
Esiintymiset videopeleissä Jurassic Park: Operation Genesis,
LEGO Jurassic World
Ammatti InGenin toimitusjohtaja
Status Kuollut
Siviilisääty Naimisissa[1]
Sukulaiset John Hammond (eno)
Näyttelijä(t) Arliss Howard
Ääninäyttelijä(t) Bill Ten Eyck,
Liam O'Brien

Peter Ludlow on Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvassa esiintyvä John Hammondin siskonpoika.

Taustaa Muokkaa

Peter Ludlow on yksi lukuisista Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvan hahmoista, jotka eivät ole itse Michael Crichtonin luomia. Elokuvan jälkeen Ludlow teki lukuisia pienempiä esiintymisiä ja cameoita, kunnes hahmo sai suuremman roolin Jurassic Park: Redemption -sarjakuvasta. Redemptionin jälkeen hahmon esiintyminen on taas ollut vähäisempää. Elokuvassa Ludlow tavallaan korvaa Lewis Dodgsonin, joka toimi Kadonnut maailma -kirjan pääanragonistina.

Ludlowin kuvataan usein olevan yksi InGenin pitkäaikaisimpia työntekijöitä[2][3]. Vaikka elokuva esittelee hahmoa vain pintapuolisesti, sarjakuvat ovat näyttäneet myös Ludlowin pimeän puolen. Ludlow esitetään toisinaan väkivaltaan taipuvaisena[4] ja naisia alentavana[5] pelurimaisena uusrikkaana. Hänellä myös vihjataan olevan jonkinlaista ongelmaa alkoholin kanssa, joka edelle mainittujen seikkojen lisäksi tekee Ludlowista yhden sarjan synkimmistä hahmoista.

Esiintyminen videopeleissä Muokkaa

The Lost World: Jurassic Park
Peter Ludlow mainitaan lyhyesti The Lost World: Jurassic Park -videopelissä, tyrannosauruksen intron aikana.

Jurassic Park: Trespasser
Jurassic Park: Trespasser -videopelissä Hammond kertoo muistelmissaan, että InGenin toimistusjohtajan paikka vietiin häneltä vuonna 1996 ja tilalle nimettiin Ludlow.

Jurassic Park: Operation Genesis
Jurassic Park: Operation Genesis -videopelissä Ludlowia ääninäyttelee Bill Ten Eyck. Pelin alkaessa InGenin dinosauruspuisto on jo kokenut yhden katastrofin ja pelaajan tehtävä on rakentaa uusi puisto. Tässä Peter Ludlow toimii InGenin taloudellisena johtajana ja häneltä kuulee harvoin hyviä uutisia. Useimmiten Ludlow moittii pelaajaa ja kehottaa tätä kasvattamaan voittoja, jottei puistoa tarvitsisi sulkea. Mikäli puisto suljetaan, Ludlow ilmoittaa tästä pelaajalle.

Jurassic Park: The Game
Ludlow ei varsinaisesti esiinny Jurassic Park: The Game -pelissä, mutta Laura Sorkin mainitsee hänet, soittaessaan InGenin pääkonttoriin merentutkimuslaitoksella.

Peter Ludlow lego peli.png

LEGO Jurassic World -pelin kaksi eri versiota Ludlowista

LEGO Jurassic World
LEGO Jurassic World -pelissä Ludlowia ääninäyttelee Liam O'Brien. Hahmon rooli on pääosin sama kuin elokuvassakin, poikkeuksena se, että hän ei kuole tarinan lopussa. Tarinaosion jälkeen Ludlow on mahdollista avata pelattavaksi hahmoksi. Valittavissa on maastopukuun pukeutunut Isla Sorna -versio sekä pukuun pukeutunut InGenin toimitusjohtaja.

Esiintyminen sarjakuvissa Muokkaa

Ludlow scarred.jpg

Ludlow Redemptionissa

Topps comics:
Ludlow esiintyy Topps comicsin julkaisemassa Kadonnut maailma - Jurassic Park -sarjakuvassa, jossa hänen roolinsa on kutakuinkin sama kuin elokuvassakin. Hahmon kuolema ei kuitenkaan ole yhtä tarkoin "kuvattu" kuin elokuvassa. Sarjakuvassa on silti mukana elokuvasta poistettu kohtaus, jossa InGenin johtokunta kokoontuu ja päättää nimittää Ludlowin yhtiön toimitusjohtajaksi, Hammondin tilalle.

IDW Publishing:
Ludlow esiintyy myös kahdessa IDW Publishingin julkaisemassa sarjakuvassa, Jurassic Park: Redemptionissa ja Jurassic Park: Dangerous Gamesissä.

Redemption kertoo eräänlaisen vaihtoehtoisen version tapahtumien kulusta ja paljastaa, että Ludlow itse asiassa selvisi nuoren tyrannosauruksen hyökkäyksestä. Hänen kasvonsa kuitenkin arpeutuivat pahoin ja hän vammautui vakavasti, jonka johdosta hän on juotunut kulkemaan pyörätuolissa onnettomuuden jälkeen[6]. Ludlowista tuli myös pahamaineisen Lewis Dodgsonin avustaja. Kaksikon aikomus oli kostaa Tim Murphylle, joka kaavaili uutta dinosauruspuistoa. Tarkoitus oli kasvattaa lihansyöjädinosauruksia ja vaputtaa ne kylvämään tuhoa, jonka seurauksena Tim ja Hammondin perijäkunta joutuisivat huonoon valoon. Suunnitelma ei koskaan toteutunut ja Ludlow sai lopulta surmansa, kun lauma gracilisuchusia hyökkäsi hänen kimppuunsa. Dodgsonin puolestaa seivästi hänen aiemmin kaltoin kohtelemansa triceratops[7].

Peter Ludlow Jurassic Park Dangerous Games.png

Ludlow Dangerous Gamesissä

Kaksi vuotta myöhemmin Ludlow teki lyhyen esiintymisen Dangerous Gamesissä, eläintenhoitaja Francis Whiten muistelmissa. Raptorien kanssa ystävystynyt White oli halunnut hoitaa eläimiä omalla tavallaan, mutta Ludlow oli pitänyt tätä typeränä ja halunnut antaa ammattilaisten hoitaa raptorit. Kun kaksikko ei ollut päässyt asiasta sopimukseen, Ludlow oli lyönyt Whiteä ja ampunut yhden raptoreista. White oli komentanut raptorit suojelemaan häntä, mutta Ludlow oli raptorien sijaan ampunut Whiteä. White oli ottanut raptorinsa ja paennut viidakkoon, jossa hän oli menettänyt uskonsa ihmiskuntaan ja päättänyt olla koskaan palaamatta. Sarja myös paljasti, että Ludlow työskenteli InGenillä jo Jurassic Parkin aikoihin.[8]

Kulissien takana Muokkaa

Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvan kohtauksessa, jossa tyrannosaurus nappaa Ludlowin suuhunsa ei käyetty stuntteja. Ludlowin näyttelijä, Arliss Howard tekee koko kohtauksen itse alusta loppuun, menemällä itse tyrannosaurusrobotin suuhun[9].

Useimmissa suomennoksissa, Ludlowia kutsutaan Hammondin veljenpojaksi. Tämä johtuu siitä, että englanninkielen sana nephew voi tarkoittaa sekä veljen- että siskonpoikaa, eivätkä kääntäjät ole olleet tietoisia yksityiskohdista.

Lähteet Muokkaa

  1. Elokuvassa Ludlowilla nähdään olevan sormus vasemman käden nimettömässä
  2. Hahmon mainitaan työskentelevän InGenille vuoteen 1993 sijoittuvassa Jurassic Park: The Game -videopelissä
  3. Jurassic Park: Dangerous Games -sarjakuvan mukaan Ludlow työskenteli InGenille jo Jurassic Park -puiston aikoihin.
  4. Jurassic Park: Dangerous Games -sarjakuvan toisessa osassa Ludwin kuvataan lyöneen ja ampuneen eläintenhoitaja Francis Whitea
  5. Jurassic Park: Redemptionissa Ludlow kutsuu Sarah Hardingia huoraksi
  6. Jurassic Park: Redemptionin kolmas osa
  7. Jurassic Park: Redemptionin viimeinen osa
  8. Jurassic Park: Dangerous Games -sarjakuvan toinen osa
  9. Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvan haastattelut

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki