FANDOM

Rexy
Tyrannosaurus rexy jurassic world 2015
Laji Tyrannosaurus
Esiintymiset Dinosauruspuisto,
Jurassic Park,
Jurassic Park: The Game,
Jurassic World,
LEGO Jurassic World,
LEGO Jurassic World: Indominus rexin pako,
"Jurassic World II
Asuinalue Isla Nublar
Sukupuoli Naaras
Syntynyt 1990 (elokuvassa)[1]
Uhrit Donald Gennaro (elokuvassa),
Nima Cruz (vaihtoehtoisesti),
Billy Yoder,
Gabriel Cazares

”Meillä on t .rex”

~John Hammond, Jurassic Park -elokuvassa

Rexy[2] (tunnetaan myös nimillä Rexie[3] ja Roberta[4]) on naaraspuolinen tyrannosaurus, joka esiintyy Dinosauruspuisto -kirjassa, Jurassic Park ja Jurassic World elokuvissa sekä useissa sarjan videopeleissä.

Taustaa Muokkaa

Rexy on yksi Jurassic Park -sarjojen ikonisimmista dinosaurushahmoista. Erityisen suosioon Rexy nousi ensimmäisen elokuvan myötä, jossa tämä esitettiin eräänlaisena antisankarina, antagonistin sijaan. Todellisena tyrannosauruksena Rexy olisi kaikkien aikojen suurin yksilö, jopa suurempi kuin neljä metriä korkea ja 12,3 metriä pitkä "Sue". Rexy omaa muutamia ominaispiirteitä, joista fanit tunnistavat tämän, missä mediassa tahansa. Yksi näistä on lähes ikoniseksi muodostunut tyrannosauruskarjaisu, joka kuullaan ensimmäisen elokuvan aikana kuusi kertaa. YouTubessa toimiva WatchMojo.com onkin listannut Rexyn karjaisun sijalle yhdeksän, kaikkien aikojen mahtavimpien elokuvaääniefektien listalla.

Luonne Muokkaa

Rexy esitetään usein uteliaana ja älykkäänä, mutta reviiritietoisena ja ärhäkkänä tyrannosauruksena. Rexyn hahmo on eräänlainen selviytyjätyyppi. Ensimmäisen elokuvan jälkeen tämä eli yhdeksän vuotta yksin Isla Nublar -saarella, ilman ihmisten apua. Fanien suosima käsitys on, että Rexy suojelee laajenevaa reviiriään, mikä selittää sen aggressiivisen käyttäytymisen ensimmäisessä elokuvassa ja Jurassic Park: The Game -videopelissä. Useimmiten hahmo esitetään kuitenkin neutraalina ihmisiä kohtaan, eikä tapa näitä huvikseen.

Rexy on kiinnostunut kaikenlaisista valoista[5], erityisesti punaisista soihduista[6][7]. Tämän uskotaan johtuvan siitä, että Rexy on tottunut saamaan ruokansa soihtujen luota[8]. Myös nopean liikkumisen, kuten juoksemisen tiedetään herättävän Rexyn huomion.

Ulkonäkö Muokkaa

Käsitykset Rexyn ulkonäöstä vaihtelevat suurestikin, riippuen lähdemateriaalista. Kirjassa Rexyn sanotaan olevan punertava, kuivuneen veren värinen. Tällä kuvataan olevan pitkä, kaksihaarainen kieli, kuten käärmeillä. Kirjan erään painoksen kansikuvassa Rexy on väritykseltään tummanvihreä. Lisäksi tällä on kuvassa kolme sormea, kahden sijaan. Kuvan Rexy myös seisoo pystyasennossa, mikä on eläimen ruumiinrakenteen huomioonottaen mahdotonta.

Grant ja Rexy

Rexy ensimmäisessä elokuvassa

Ensimmäisessa elokuvassa Rexy on väritykseltään tummanruskea. Tämä seisoo vaakaasennossa, mutta hahmon koosta ei olla varmoja. Hahmon pituus on lähteestä riippuen 12[9]-12,2[10] metriä ja korkeus 6[11]-7,6[12] metriä.

Neljännessä elokuvassa Rexy on väritykseltään paljon vaaleampi kuin ensimmäisessä elokuvassa. Tämä johtuu ikääntymisestä. Rexyllä on paljon arpia, jotka ovat peräisin ensimmäisen elokuvan taistelusta velociraptoria vastaan. Lähdemateriaalista riippuen Rexy on 12[13]-13,4[14] metriä pitkä ja 4,6[15]-5,1[16] metriä korkea.

Nimi Muokkaa

Rexyn nimi on peräisin Michael Crihtonin Dinosauruspuisto -kirjasta, jossa Robert Muldoon viittaa aikuiseen tyrannosaurukseen kyseisellä lempinimellä. Vuosien saatossa, osa faneista on kuitenkin alkanut pitää Rexyä epäpätevänä nimeä, koska se mainitaan kirjassa vain kerran. Myöhemmin Telltale Games käytti hahmosta Rexie -nimeä ja netissä julkaistut kuvakäsikirjoitukset vuodelta 1992 viittasivat hahmon nimen olevan Roberta. "Jurassic World II" -elokuvan tuotannon aikaan tuottaja Colin Trevorrow antoi kuitenkin ymmärtää, että Rexy on hahmon virallinen nimi.

Esiintyminen elokuvissa Muokkaa

Alkuperä:
Rexy luotiin ja kasvatettiin Jurassic Park -teemapuiston tärkeimmäksi nähtävyydeksi InGenin laboratoriossa Isla Sorna -saarella vuonna 1990. Tällä oli myös kaksi pienempää sisarusta, Mommy ja Buck. Muutaman kuukauden vanhana Rexy siirrettiin Isla Nublarillr, Jurassic Parkiin.

Elämä Jurassic Parkissa:
Jurassic Parkissa Rexy asusti saaren itäpuolella sijainneessa tyrannosaurusaitauksessa[17], nuoremman lajitoverinsa kanssa[18]. Tyrannosaurusaitaus oli puiston suurin ja vartioiduin paikka, jonka nähtävyyksiä ruokittiin päivittäin vuohilla.

Trexfreedomjp1

Rexy pakenee aitauksestaan

Jurassic Parkin katastrofi:
11. kesäkuuta 1993 Jurassic Parkin tietokoneohjelmoija Dennis Nedry sulki puiston turvajärjestelmät varastaakseen dinosaurusten alkioita. Tällöin puiston ennakkovieraiden kiertoajelu pysähtyi tyrannosaurusaitaukselle ja vieraat kohtaisvat täysikasvuiseksi varttuneen Rexyn, joka pakeni aitauksestaan. Äkäinen tyrannosaurus hyökkäsi yhden auton kimppuun, vahingoittaien sen siällä olleita lapsia. Paleontologi Alan Grant ja matemaatikko Ian Malcolm onnistuivat kiinnittämään eläimen huomion itseensä ja houkuttelemaan sen pois auton luota. Rexy haavoitti vakavasti Malcolmia ja surmasi lakimies Donald Gennaron, jonka jälkeen se työnsi tuhoamansa auton tyrannosaurusaitauksen vallihautaan.

Muutamaa tuntia myöhemmin puiston riistanvartija Robert Muldoon ja paleobotanisti Ellie Sattler saapuivat aitaukselle etsimään elossa olevia. Kaksikko löysi Gennaron ruumiin ja piiloutuneen Malcolmin, jonka he auttoivat turvaan. Ellie laskeutui vallihautaan etsiäkseen autossa mahdollisesti olevia ihmisiä, mutta löysi ainoastaan pois päin johtavat jalan jäljet. Samalla Ellie törmäsi Rexyyn, joka ajoi hänet ja Muldoonin takaisin aitauksen yläpäähän. Tyrannosaurus lähti ajamaan takaa ihmisiä, jotka pakenivat puiston huoltoajoneuvolla. Aikansa juostuaan ja kolhittuaan auton ovet lommoille, Rexy luopui takaa-ajosta ja palasi viidakkoon, suunnaten kohti saaren sisämaata.

Seuraavana aamuna Rexy saapui saaren sisämaan laaksoon ja paikansi lauman gallimimuksia. Tyrannosaurus ajoi eläimet liikkelle ja yllätti nämä lähellä viidakon rajaa, saaden yhden yksilön saaliikseen. Tapausta olivat todistamassa edellisenä iltana Rexyn kohdanneet Alan Grant, Tim ja Lex Murphy.

Get off my back!

Rexy taistelemassa raptoria vastaan

Ilalla Rexy saapui saaren länsipuolella sijainneelle vierailukeskukselle. Suuri peto murtautui rakennukseen viimeistelemättömän seinän raosta ja pelasti puolivahingossa ihmiset niitä ahdistelleelta velociraptorilta. Surmatun eläimen kumppani hyökkäsi Rexyn kimppuun, viillellen tätä niskasta, kaulasta ja yläselästä. Rexy murskasi toisen raptorin leuoillaan ja heitti tämän päin lajikumppaninsa luurankoa.

Myöhempi elämä:
Jurassic Parkin suljeuduttua Rexy jäi oman onnensa nojaan vuosikausiksi. Omatoiminen petoeläin selvisi hengissä todennäköisesti saalistamalla saaren kasvinsyöjiä, kuten gallimimuksia.

Rexy vangittiin 19. huhtikuuta 2002, InGenin turvallisuusosaston sotilaiden ja Vic Hoskinsin toimesta. Eläin siirrettiin saaren sisämaan T.rex Kingdomiin, jossa siitä tehtiin uuden dinosauruspuiston päänähtävyys.

Rexy preparing for battle with Indominus rex

Aitauksestaan vapautettu Rexy

Vuonna 2015 puistoon luotiin geeniteknologian avulla uusi dinosauruslaji, indominus rex. Arvaamaton ja aggressiivinen eläin kuitenkin pakeni ja surmasi useita puiston työntekijöitä. Puiston päätielle saavuttuaan indominus kohtasi aitauksestaan vapautetun Rexyn, jonka toiminnanjohtaja Claire Dearing usutti hyökkäämään uuden tulokkaan kimppuun. Vanha tyrannosaurus jäi kuitenkin pahasti alakynteen ja sai useita osumia päähän ja ylävartaloon. Tällöin koulutettu velociraptor, Blue hyökkäsi indominusta päin ja avusti Rexyä taistelun loppuun. Kaksikko ajoi indominuksen puiston laguunin reunalle, jossa suuri mosasaurus lopulta tappoi tämän.

Indominuksen paon ja sitä seuranneiden tapahtumien johdosta Jurassic World suljettiin. Tämän hetkisten tietojen mukaan Rexy asustaa T.rex Kingdomin ja laguunin lähettyvillä, halliten jälleen saarta sen suurimpana lihansyöjänä.

Esiintyminen videopeleissä Muokkaa

Jp2 t-rex

Jurassic Park 2: The Chaos Continues

Jurassic Park
Rexy esiintyy vihollisena vuonna 1993 Nintendo Entertainment Systemille, Super Nintendo Entertainment Systemille ja Segalle julkaistuissa Jurassic Park -peleissä. Rexy esiintyy myös vuoden 1994 Jurassic Park -arcadepelissä, jossa sillä on apunaan nimeltä mainitsematon lajikumppaninsa.

Jurassic Park 2: The Chaos Continues
Rexy esiintyy pomovastuksena vuoden 1992 Jurassic Park 2: The Chaos Continues -pelin T-Rex Scuffle -kentässä.

Tyrannosaurus vastaan triceratops

Rexy vastaan Lady Margaret

Jurassic Park: The Game
Rexy esiintyy antagonistin roolissa vuonna 2011 julkaistussa Jurassic Park: The Game -videopelissä. Pelin Rexy on luonteeltaan ja toimiltaan paljon elokuvavastinettaan aggressiivisempi ja yrittää useita kertoja hyökätä päähenkilöiden kimppuun. Rexy on pelissä myös huomattavasti pienempi ja vaaleampi kuin elokuvassa. Tämän on arveltu johtuvan mallintajien huolimattomuudesta.

Lego5

Nuori Rexy Jurassic Park -osiossa

LEGO Jurassic World
Rexy esiintyy LEGO Jurassic World -pelissä, jossa hahmon rooli on pääosin sama kuin elokuvissakin. Pelin lapsiystävällisyyden vuoksi Rexy ei kuitenkaan tapa ketään ja hahmosta on muutenkin tehty paljon elokuvavastinettaan koomisempi versio. Jurassic Park -osion nuori Rexy on väritykseltään vaalean ruskea ja tällä on sinertäviä raitoja. Jurassic World -osion Rexy on yli kaksikymmentä vuotta vanha ja väritykseltään punertava, kuten esikuvansa Legon T.rex tracker -setistä. Suurimman osan ajasta Rexy toimii pelin vihollisena, mutta molempien osioiden lopputaisteluissa ja vapaassa pelitilassa tällä voi pelata.

Esiintyminen animaatiossa Muokkaa

Indominus escape tyrannosaurus

Indominus rexin pako -animaatioelokuvassa

Rexy esiintyy lyhyesti vuoden 2016 LEGO Jurassic World: Indominus rexin pako -animaatioelokuvan lopussa, jossa Owen ja Claire ratsastavat tällä viimeisen taistelun aikana. Elokuvan Rexy on väritykseltään sama kuin T.rex tracker -setin hahmo ja LEGO Jurassic World -videopelin vanha Rexyn. Elokuvan grafiikat ja mallinnukset ovat kuitenkin videopeliä tarkemmat ja yksityiskohtaisemmat. Robertan Jurassic World -elokuvassa käyetty karjunta on silti säilytetty ennallaan.

Esiintyminen sarjakuvissa Muokkaa

Topps comics
Rexy esiintyy Topps comicsin 1990 -luvulla julkaisemissa sarjakuvissa, kuten Jurassic Park: Raptor ja Return to Jurassic Park. Raptor -tarinoissa esitettiin, että Rexy olisi uudelleenvangittu vain muutama päivä Jurassic Parkin tapahtumien jäkeen, kun taas neljännen elokuvan mukaan Rexy eli vapaana vuosia.

Jurassic Park Dangerous Games Rexy

Jurassic Park: Dangerous Games

IDW Publishing
Rexy esiintyy myös IDW Publishingin vuonna 2011 julkaisemassa Jurassic Park: Dangerous Games -sarjakuvasarjassa, jossa Isla Nublarilla vuosia asunut eläintenhoitaja Francis White pitää sitä eräänlaisena jumalana. Whiten mukaan Rexy tutkii kunnioittavatko vastaan tulevat olennot häntä ja tuomitsee väliinpitämättömät kuolemaan. Tätä on pidetty eräänlaisena vaihtoehtoisena selityksenä sille, miksei Rexy tapa ihmisiä, näiden ollessa liikkumattomia.

Lelut Muokkaa

Redrex front

Red Rex

Jurassic Park
Ensimmäinen virallinen Rexy -lelu julkaistiin vuonna 1993 Kennerin valmistamana. Red Rex -lempinimellä tunnetun hahmon ominaisuuksiin kuuluvat mm. sulkeutuvat leuat ja ääntely. Alkuperäinen Rexy -lelu on tänä päivänä yksi arvostetuimmista ja suosituimmista keräilykohteista fanipiireissä.

LEGO Jurassic World:
Rexy on osa Legon valmistamaa T.rex tracker -settiä. Figuuri muotti on sama kuin Legon vuonna 2012 valmistaman tyrannosaurushahmon. Väritykseltään setin Rexy on punertava ja tällä on muuta ihoa tummemat raidat. Pakettiin kuuluu tyrannosauruksen lisäksi Vic Hoskins, turvallisuusosaston sotilas ja eläinlääkäri.

Jurassic-world-stomp-and-strike-tyrannosaurus-rex-action-figure-hasbro-toys-pre-order-ships-august-18

Suuri tyrannosaurus vuodelta 2015

Jurassic World
Hasbro valmisti kolme erikokoista Rexy -lelua vuoden 2015 Jurassic World -lelusarjaan. Suurimman ominaisuuksiin kuuluvat alkuperäiseen tapaan sulkeutuvat leuat ja ääntely. Uusi sarja ei kuitenkaan saanut yhtä lämmintä vastaanottoa kuin alkuperäinen.

Lähteet Muokkaa

  1. Jurassic Worldin nettisivuilla, Rexyn sanotaan olleen Isla Nublarilla jo 25 vuotta
  2. Robert Muldoon Dinosauruspuisto -kirjassa
  3. Billy Yoder Jurassic Park: The Game -videiopelissä
  4. Jurassic Park -elokuvan kuvakäsikirjoitukset
  5. Ensimmäisessä elokuvassa Rexy kiinnostuu Lexin taskulampun valosta
  6. Ensimmäisessä elokuvassa Rexy kiinnostuu Grantin ja Malcolmin punaisista hallintasoihduista
  7. Neljännessä elokuvassa Rexy kiinnostuu Clairen punaisesta hallintasoihdusta
  8. Jurassic World -elokuva
  9. Toppsin keräilykortit #1 ja #33
  10. Elokuvan kuvauksia varten valmistetun robotin koko, Näin tehtiin Jurassic Park -dokumentin mukaan
  12. Toppsin keräilykortit #1 ja #33
  13. Jurassic Worldin nettisivujen tyrannosaurus -osio
  14. Jurassic World: Where Dinosaurs Come to Life -kirja, sivu 14
  15. Jurassic Worldin innovaatiokeskuksen kokokaavio
  16. The Park is Open -kirja
  17. Jurassic Parkin alkuperäinen kiertoajelukartta
  18. Aitauksessa sunut nuorempi tyrannosaurus mainitaan Jurassic Worldin nettisivuilla