FANDOM

Robert Muldoon
Robert Muldoon.jpg
Esiintymiset elokuvissa Jurassic Park
Esiintymiset kirjoissa Dinosauruspuisto
Esiintymiset sarjakuvissa Jurassic Park - Vol. 1,
Jurassic Park - Vol. 2,
Raptors Attack - Vol. 2,
Raptors Attack - Vol. 3,
Raptors Attack - Vol. 4,
Return to Jurassic Park
Esiintymiset videopeleissä Jurassic Park: Operation Genesis,
LEGO Jurassic World
Ammatti Riistanvartija
Status Elossa (kirja),
Kuollut (elokuva)
Siviilisääty Naimisissa[1]

”Fiksu tyttö”

~Viimeiset sanat Jurassic Park -elokuvassa

Robert Muldoon on Dinosauruspuisto -kirjassa, Jurassic Park -elokuvassa, useissa sarjakuvissa ja videopeleissä esiintyvä InGenin dinosauruspuiston riistanvartija.

Taustaa Muokkaa

Robert Muldoon kuvataan taitavaksi aseiden käsittelijäksi ja luotettavaksi työntekijäksi. Elokuvassa hänen sanotaan työskennelleen John Hammondin Keniassa sijaitsevassa eläintarhassa. Kirjassa Muldoon kuvataan hieman viinaan meneväksi ja hänellä sanotaan olevan viikset. Elokuvassa Muldoonin alkoholitaustasta ei mainita, mistä huolimatta elokuvan Muldoon on yksi lähdemateriaalilleen uskollisimmista hahmoista.

Toisin kuin kirjassa, elokuvassa Muldoon saa surmansa. Hahmon viimeiset sanata (fiksu tyttö, engl. clever girl) ovat fanien keskuudessa muodostuneet lähes ikonisiksi. Toinen asia, josta Muldoon muistetaan on hänen käyttämänsä SPAS-12 -haulikko. Kirjassa Muldoon käyttää aseenaan M72 LAW -sinkoa.

Esiintyminen Muokkaa

Jurassic-park-logo.jpg Tämä artikkeli on kesken. Joku aikoo pian jatkaa sen muokkaamista...

Robert Muldoon sarjakuvassa.jpg

Robert Muldoon

Työskentely Jurassic Parkissa:
Muldoon työskenteli John Hammondin Jurassic Park -puiston riistanvartijana 1990 -luvun alussa. Hän oli yksi puiston tärkeimmistä työntekijöistä.

Onnettomuus:
Vuonna 1993 puiston tietokoneohjelmoija Dennis Nedry sulki puiston turvajärjestelmät varastaakseen dinosaurusten alkioita ja myydäkseen ne kilpailevalle yritykselle. Nedry ei kuitenkaan kajonnut Muldoonin vahtimaan velociraptoraitauksiin, koska tiesi, että raptorit saisivat vapautuessaan aikaan tuhoa.

Tilanteen edetessä Hammond valtuutti Muldoonin hakemaan lapsenlapsensa pois ennakkikiertoajelulta. Yhdessä Ellie Sattlerin kanssa, Muldoon onnistui pelastamaan puistossa vierailleen Ian Malcolmin juuri ennen kuin aitauksestaan paennut tyrannosaurus saapui paikalle.

Muldoonin kuolema sarjakuvassa 2.jpg

Raptorit hyökkäävät Muldoonin kimppuun

Seuraavana päivänä pääinsinööri Ray Arnold sulki kaikki puiston järjestelmät voidakseen palauttaa puiston toimintaansa. Tällöin myös raptoraidat sammuivat. Arnold lähti huoltovajaan käynnistämään järjestelmiä, mutta ei palannut. Muldoon lähti Ellien kanssa vajalle. Suojellakseen Ellietä, Muldoon jäi viidakkoon metsästääkseen raptorit, mutta jäikin niiden ansaan. Kaksi raptoria hyökkäsi Muldoonia päin ja kaatoi hänet maahan.

Illalla Ellie pakeni saarelta yhdessä muiden eloon jääneiden kanssa. Myöhemmin paikalle saapui toinen pelastushelikopteri, joka löysi ja pelasti Muldoonin, vieden hänet mantereelle[2].

Muldoon onnettomuutensa jälkeen Jurassic Park sarjakuvassa.jpg

Muldoon onnettomuutensa jälkeen

Myöhempi elämä:
Onnettomuudestaan huolimatta Muldoon jatkoi työskentelyä InGenissä.

Vuonna 1994 Muldoon palasi Ellien, Ian Malcolmin ja paleontologi Alan Grantin kanssa Isla Nublarille. Ryhmän tehtävä oli suojella saaren velociraptoreita kilpailevan yrityksen salapyytäjiltä. Tehtävästään huolimatta, Muldoon olisi suojelemisen sijaan halunnut ennemmin tuhota saaren kaikki raptorit[3].

Kuolema:
Muldoon kuoli 1990 -luvun lopulla, olleessaan suorittamassa InGenin antamaa tehtävää. Hänen perheensä haastoi yrityksen oikeuteen ja vaati 12,6 miljoonan dollarin korvauksia kuoleman tuottamuksesta[4].

Jurassic Park:
Muldoonista on valmistettu kolme leluhahmoa Jurassic Park -lelusarjaan:

Kulissien takana Muokkaa

Bob Peck ja Velociraptor robotti Jurassic Park 1993.jpg

Bob Peck ja animatroninen velociraptor

Kaikissa Jurassic Park -elokuvan käsikirjoituksissa, elokuvan lopullista versiota lukuunottamatta Muldoon selvisi saarelta elossa.

Muldoonin näyttelijä, Bob Peck kertoi, että kuvauksissa käytetty animatroninen velociraptor -robotti jätti hampaanjäljet hänen käteensä, kun kuvattiin kohtausta, jossa Muldoon kuolee.

Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvassa Peter Ludlow sanoo, että Isla Nublarilla kuoli kolme ihmistä. Ensimmäisessä elokuvassa uhreja on kuitenkin viisi (Ray Arnold, Dennis Nedry, Donald Gennaro, Jophery Brown ja Muldoon). Elokuvissa ei olla selvennetty olisiko kaksi henkilöä edellä mainituista sittenkin selvinnyt elossa.

Jurassic Park: Operation Genesis -videopelissä Muldoonia ääninäyttelee Peter Kent. LEGO Jurassic World -pelissä Muldoonin kaikki dialogiosuudet on leikattu suoraan elokuvasta.

Lähteet Muokkaa

  1. Peter Ludlow mainitsee Muldoonin perheen Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvan poistetussa kohtauksessa
  2. Jurassic Park: Raptors Hijack -sarjakuvat
  4. Kadonnut maailma - Jurassic Park -sarjakuva

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki