FANDOM

Spinosaurus
Pleaseuseinspino
Nimi Spinosaurus
Kaksiosainen nimi Spinosaurus aegypticus
Nimi tarkoittaa Olkalisko
Kutsumanimet Spino
Korkeus 4,9 metriä
Pituus 13 metriä
Paino 6-10 tonnia
Fossiililöydöt Egypti
Asuinalueet Isla Sorna[1]
Esiintyminen elokuvissa Jurassic Park III,
Jurassic World (luuranko)
Esiintyminen peleissä Warpath: Jurassic Park,
Jurassic Park III: The DNA Factor,
Jurassic Park III: Park Builder,
Jurassic Park: Operation Genesis,
Jurassic Park III: Island Attack,
Jurassic Park III: Dino Defender,
Jurassic Park III: Danger Zone!,
Jurassic Park: Builder,
Jurassic World: The Game,
LEGO Jurassic World,
Jurassic Park
Esiintyminen sarjakuvissa Jurassic Park: Redemption I (kansikuvassa)
Tunnetut yksilöt Spiny

Spinosaurus on varhaisella liitukaudella elänyt spinosaurien sukuun kuuluva suuri lihansyöjädinosaurus.

Taustaa Muokkaa

Spinosaurus muistuttaa ulkonäötään paljon sukulaisiaan, baryonyxia ja suchomimusta. Yksi sen tunnusomaisimmista piirteistä on selässä oleva purje, joka nykytutkimusten mukaan alkoi niskasta ja päättyi hännän päähän. Purje toimi todennäköisesti eräänlaisena "patterina", jolla spinosaurus pystyi säätelemään lämpöään.

Ensimmäisen spinosauruksen jäänteet löydettiin vuonna 1912, Afrikan pohjoispuolelta. Tästä lähdes täydellisestä luurangosta on jäljellä enää muutama kuva ja piirros, sillä se tuhoutui liittoutuneiden pommituksissa vuonna 1944. Pitkään oli epäselvää, miltä spinosaurus todella näytti, sillä fossiilien tutkimukset olivat kesken jäänteiden tuhoutuessa.

Vuosien kuluessa tutkijat loivat mielikuvan suuresta petoeläimestä, joka käveli kahdella jalalla ja omasi suuret kourat, joilla tarttua saaliisen. Vuonna 2014 löydettiin kuitenkin uusia todisteita, joiden mukaan spinosaurus käveli neljällä jalalla. Uusien tutkimusten mukaan spinosaurus eli myös lähes koko elämänsä vedessä. Spinosaurus söi kalaa ja tuli maalle vain paritellakseen tai siirtyäkseen toiseen järveen. Eläimen lyhyet raajat ovat tutkimusten mukaan juuri oivalliset, jotta niillä olisi voinut liikkua nimenomaan vedessä.

Esiintyminen Muokkaa

Spinosaurus
Jpog spinosaurus
Pituus 15 metriä
Korkeus 6 metriä
Paino 6 tonnia
Älykkyystaso Viisi[2]
Alkuperä Varhainen liitukausi
Ruokavalio Lihansyöjä
Suosikkiriista Ouranosaurus
Elinikä 4 vuotta[3]
Hinta 4,950$[4]

Spinosaurus on yksi Jurassic Park: Operation Genesis -videopelin dinosauruksista, joita voi asettaa nähtävyydeksi omaan dinosauruspuistoon.

Ulkoasu:
Pelin spinosaurukset perustuvat väritykseltään kolmannen elokuvan spinosaurukseen. Spinot ovat 15 metriä pitkiä ja 6 metriä korkeita. Painoa niillä on 6 tonnia[5].

Hankkiminen:
Spinosauruksen luita voi kaivaa Chenini Formation -kivikerrostumasta. Luita tutkimalla saa spinosauruksen DNA:ta ja kun DNA:ta on kasassa tarpeeksi voi kloonata kyseisen eläimen.

Nopein tapa hankkia spinosaurus on korvata osa geeneistä toisen eläimen geeneillä. Kuitenkin vähintään 50% DNA:sta on oltava spinosauruksen omaa. Mikäli geenejä korvaa eläimen elinikä lyhenee. 100 prosenttisen spinosauruksen elinikä on 4 vuotta ja tällaisen eläimen tekeminen maksaa pelissä 4,950 dollaria.

Luonne:
Spinosaurukset ovar erakkoja ja viihtyvät aina yksin. Kaksi spinosaurusta voi asua sovussa samalla alueella vähän aikaa, mutta yhteiselo päättyy yleensä taisteluun, jossa toinen kuolee.

Kestävyys:
Spinosaurus ei kestävyydeltään juuri poikkea pelin muista suurista lihansyöjistä.

Kasvinsyöjistä vahinkoa spinosaurukselle voivat aiheuttaa triceratops, stegosaurus, ankylosaurus ja torosaurus. Näitä saalistaessaan spinosaurus yleensä vahingoittuu, mutta toipuu nopeasti. Taistelussa kuoleminenkin on silti mahdollista.

Mikäli spinosaurus täytyy ampua, tarvitaan yleensä kolme hyvää osumaa keskiruumiseen, jotta eläin kuolisi. Valmiiksi vahingoittunut yksilö voi kuolla vähemmästäkin. Päähän ammuttaessa spinosaurus kuolee heti.

Saalistus:
Spinosauruksen suosikkiriistaa pelissä ovat ouranosaurukset. Mikä tahansa muukin eläin kyllä kelpaa spinosaurukselle, yleensä ne tyytyvät syömään vuohia, joita ruokintalaitteet niille tarjoavat.

Jurassic Park Redemption I kansi

Spinosaurus

Spinosaurus nähdään Jurassic Park: Redemption -sarjakuvan ensimmäisen osan vaihtoehtoisessa kannessa. Outoa on, ettei spinosaurus esiinny millääin lailla itse tarinassa.

Kannen spinosaurus perusutu konseptiltaan hyvin vahvasti kolmannen elokuvan spinosaurukseen. Tämä yksilö on kuitenkin väritykseltään vihertävä ja omaa lajitoveriaan pienemmät eturaajat.

Spino

Ensimmäinen spinosauruslelu

The Lost World: Jurassic Park:
Jurassic Park -lelusarjan ensimmäinen spinosaurus -figuuri julkaistiin vuonna 1997, osana The Lost World: Jurassic Park -erää. "Slice" lempinimen saanut spinosaurus oli ulkomuodoltaan hyvin alkeellinen ja muistutti vain hieman oikeaa spinosaurus. Suurin osa "virheistä" johtuu kuitenkin vanhentuneista tiedoista. Selittämätöntä on silti, miksi hahmon kuono oli lyhyt ja paksu vaikka oikea spinosaurus omasi pitkän krokotiilimaisen turvan.

Jurassic Park III:
Vuonna 2001 Hasbro julkaisi useita spinosaurus -hahmoja osana Jurassic Park III -lelusarjaa. Pääasiassa kaikki lelut perustuivat ulkonäöltään kolmannen elokuvan spinosaurukseen vaikka joidenkin kohdalla olikin otettu vapauksia värityksien suhteen.

JW Spinosaurus lelu

Jurassic Worldin spinosaurus

Jurassic World:
Hasbro julkaisi uuden spinosaurus -hahmon vuonna 2015, osana Jurassic World -lelusarjaa. Hahmo perustuu ulkonäöltään hieman kolmannen elokuvan spinosaurukseen, joskin muottia on hieman nykyaikaistettu vastaamaan uusia tietoja eläimestä. Väritys on päivitetty kokonaan eikä hahmo sen puolesta muistuta lainkaan vanhaa spinoa.

Samalla muotilla tuotettu, mutta uudelleen väritetty spinosaurus julakistiin myöhemmin osana Jurassic World: Dino Hybrid -lelusarjaa.

Kulissien takana Muokkaa

Alun perin baryonyxin piti esiintyä Jurassic Park III:n päätähtenä, mutta lopulta tämä korvattiin spinosauruksella, joka on lähisukulaistaan suurempi ja voimakkaampi[6].

Lähteet Muokkaa

  1. Jurassic Park III
  2. Jurassic Park: Operation Genesis -pelin dinopedia
  3. Jurassic Park: Operation Genesis -pelin hautomon tiedot
  5. Jurassic Park: Operation Genesis -pelin ohjekirja ja dinopedia
  6. Näin tehtiin Jurassic Park III -dokumentti