FANDOM

Stegosaurus
Stegosaurus-detail-header
Nimi tarkoittaa Harjalisko
Korkeus 4 metriä
Pituus 10 metriä
Paino 4 tonnia
Asuinalueet Isla Nublar
Isla Sorna
Esiintyminen kirjoissa Dinosauruspuisto
Kadonnut maailma
Esiintyminen elokuvissa Kadonnut maailma
Jurassic Park III
Jurassic World,
Jurassic World: Kaatunut valtakunta
Esiintyminen peleissä Trespasser
Operation Genesis
Jurassic Park
Dino Defender ja Jurassic World: The Game

Stegosaurus on suurikokoinen kasvinsyöjädinosaurus, joka eli jurakauden loppupuolelta 154-144 miljoonaa vuotta sitten. Sen fossiileita on löydetty pääosassa Yhdysvalloista. Eri Stegosaurus-"rotuja" tunnetaan ainakin kolme.

Ulkonäkö Muokkaa

Stegosaurus oli suuri kasinsyöjädinosaurus. 4 metriä korkealla sauruksella oli selässään valtavia luukilpiä, jotka suojasivat sitä pedoilta. Lisäksi sillä oli hännäsään neljä 1,2 metrin pituista piikkiä, joilla se todennäköisesti iski vihollisiaan.

Stegosauruksen oletetaan eläneen samoilla alueilla Allosauruksen kanssa, joten piikit tulivat tarpeeseen.

Esiintyminen Jurassic Parkissa Muokkaa

Dinosauruspuisto
Stegosaurukset esiintyvät ensikertaa Dinosauruspuisto-kirjassa, joka julkaistiin 1990. Kiertoajelulla olleet Hammondin vieraat törmäävät sairaaseen Stegosaurukseen, jota hee jäävät tutkimaan.

Jurassic Park
Jurassic Park-elokuvassa sairas Stegosaurus on korvattu Triceratopsilla. Stegosaurus kuitenkin on Isla Nublarilla, vaikka se ei esiinny.

Dennis Nedryn, nähdään varastavan Stegosauruksen alkioita kylmäsäilytys-huoneesta.

Kadonnut maailma - kirja
Sarah Harding kohtaa lauma Stegosauruksia ollessaan Isla Sornalla kirjassa Kadonnut maailma.

Kadonnut maailma - Jurassic Park - elokuva
Lauma Stegosauruksia nähdään Kadonnut maailma - Jurassic Park - elokuvassa, jossa Sarah Harding yrittää kuvata Stego-poikasta, mutta lauman aikuiset hyökkäävät hänen kimppuunsa.

Jurassic Park III
Stegosaurus - lauma nähdään lyhyesti Jurassic Park III - elokuvassa.

Jurassic World
Stegosaurukset esiintyvät myös Jurassic World-elokuvassa, jossa ne ovat liikemies Simon Masranin Jurassic World-puiston vetonauloja.

Videopelit
Kirjojen ja elokuvien lisäksi Stegosaurus on esiintynyt useissa Jurassic Park - videopeleissä:

Galleria Muokkaa

Kuvia Stegosauruksista löydät täältä täältä.

Triviaa Muokkaa

  • Stegosaurus on esiintynyt myös Jurassic Park - sarjakuvissa. Lisäksi siitä on tehty muutamia leluhahmoja.
  • Eri Stegosaurus-"rotuja" ovat: Stegosaurus armatus, Stegosaurus longispinus ja Stegosaurus stenops.
  • Ensimmäisen elokuvan kohdassa, jossa Dennis Nedry varastaa dinosaurusten alkioita: Stegosaurus on väärin kirjoitettu Stegasaurus.