FANDOM

Torosaurus
Torosaurus
Nimi Torosaurus
Nimi tarkoittaa Rei'itetty lisko
Korkeus 2 metriä
Pituus 9 metriä
Esiintyminen peleissä Operation Genesis
Jurassic Park: Builder

Torosaurus on suuri kokoinen myöhäisellä liitukaudella elänyt sarvinaamainen dinosaurus. Tällä kasveja syövällä dinosauruksella oli kolme sarvea, sekä kaulus, joka suojasi lihansyöjiltä.

Jurassic Park - videopeleissä Torosaurukset ovat väritykseltään usein harmaita.

Torosaurukset ja Triceratopsit Muokkaa

Vuonna 2010 selvisi, että aiemmin erillisinä lajeina pidetyt Triceratops ja Torosaurus ovatkin yksi ja sama laji. Torosauruksena pidetyt yksilöt olivat suurempia kuin Triceratopsit, ja kasvoivat jopa 7,6 metrin mittaiseksi. Tutkimuksissa huomattiin, että Triceratopsin luumainen kauluri kehittyi iän myötä yhä ohuemmaksi niistä kohdista, joissa Torosauruksella on reiät. Tämä selittää sen, miksi nuorten Torosaurusten fossiileja ei ole koskaan löydetty: nuoret Torosaurukset ovat Triceratopseja. Lajista käytetään jatkossa nimeä Triceratops, koska se nimettiin kaksi vuotta aikaisemmin kuin Torosaurus.

Tätä tietoa on käytetty mm. Jurassic Park: The Game - videopelissä, jossa Laura Sorkin tuo asian esille, mutta Jurassic Park: Operation Genesis - pelissä Triceratops ja Torosaurus ovat kuitenkin kaksi eri lajia.

Esiintymiset Muokkaa

Torosauruksia ei nähdä Jurassic Park - kirjoissa tai elokuvissa, mutta ne esiintyvät muutamassa videopelissä:

Galleria Muokkaa

Kuvagalleria: Torosaurus

Triviaa Muokkaa

  • Eri Torosaurus "rotuja" tunnetaan kaksi: Torosaurus iatus ja Torosaurus utahensis. Jälkimmäisen olemassaolosta tosin kiistellään.