FANDOM

Troodon
TroodonJPTG
Nimi Troodon
Nimi tarkoittaa Haavoittava hammas
Kutsumanimet Laji IG74726f6f646f6e
Korkeus 1 metri
Pituus 3 metriä
Paino Noin 50 kiloa
Fossiililöydöt Pohjois-Amerikka
Asuinalueet Isla Nublar,
Isla Sorna
Esiintyminen peleissä The Lost World,
Jurassic Park: The Game,
LEGO Jurassic World
Jurassic-park-logo Tämä artikkeli on kesken. Joku aikoo pian jatkaa sen muokkaamista...

”Et halua, että se jättä sinut henkiin”

~Telltale Games

Troodon on pieni liitukaudella elänyt lihansyöjädinosaurus.

Esiintyminen Muokkaa

Alkuperä:
Laura Sorkin kasvatti troodonit laboratoriossaan, assistenttinsa, David Banksin kanssa[1]. Ennen munien kouriutumista, kaksikolla ei ollut tietoa, mikä kyisenen laji oli ja he kutsuivat sitä nimellä "laji IG74726f6f646f6e[2]. Vasta poikasten kuoriuduttua selvisi, että kyseessä oli troodon.

Jurassic Park:
Sorkin oli Henry Wun menetelmiä vastaan, eikä sen vuoksi lisännyt troodoneihin minkään eläimen DNA:ta täyttämään aukkoja. Hänellä oli siis käytössään troodon pectinodonin ihka oikea, kokonainen DNA-koodi. Tästä huolimatta John Hammond ei hyväksynyt troodoneita puistonsa nähtävyyksiksi niiden arvaamattomuuden vuoksi.

Alfaraptorin yritettyä paeta, Hammond määräsi troodonit lopetettaviksi. Sorkin ei kuitenkaan totellut vaan piilotti eläimensä, tutkimuksiaan varten.

Jurassic Parkin katastrofi:
Isla Nublarille iskeneen myrskyn aikana, troodonit onnistuivat pakenemaan aitauksestaan, johon Sorkin oli ne piilottanut.

Eläimet suunnisti heti länteen[3], jossa ne törmäsivät salakuljettaja Nima Cruzin. Uhriksi valikoitu Nima sai pureman ja hortoili teitä pitkin, kunnes ohi ajanut eläinlääkäri Gerry Harding otti tämän mukaansa. Nima selvisi, saatuaan vasta-ainetta myrkkyyn, seuraavana päivänä.

Päiväsaikaan, troodonit liikkuivat puiston huoltotunneleita pitkin, jossa oli niiden silmille sopiva, hämärä valaistus. Illalla ne nousivat ylös vierailukeskukseen, jonne oli saapunut joukko pelastustiimin sotilaita. Troodonit hyökkäsvitä palkkasotilaiden kimppuun, jättäen ainoastaan yhden henkiin. Myöhemmin toinen sotilastiimi saapui keskukselle ja löysi myrkystä seonneen Vargasin. Hetken tiedusteluretken aikana troodonit kuitenkin ehtivät tappaa ja viedä Vargasin mukanaan.

Tapettuaan Vargasin, troodonlauma törmäsi lentäjä, Daniel Cafaroon. Myöhemmin muut sotilaat ja pelastuneet löysivät Cafaron ruumiin huoltotunneleista, jossa troodonit olivat tappaneet ja tehneet pesänsä tämän sisään. Pesänsä luo suunnanneet troodonit hyökkäsivät ihmisten kimppuun ja ajoivat nämä pohjoisessa sijainneelle merentutkimuslaitokselle asti. Tämän jälkeen troodonit katosivat.

Katastrofin jälkeen:
Tietoa siitä, mitä troodoneille tapahtui Jurassic Parkin katastrofin jälkeen ei ole. On mahdollista, että InGenin palkkasotilaat tappoivat nämä, tullessaan Isla Nublarille vuonna 1994. Toinen vaihtoehto on, että troodonit elävät yhä Isla Nublarin viidakoissa, mutta todennäköisesti hyvin pienenä populaationa.

LEGO JUrassic World:
Troodonit esiintyvät myös LEGO Jurassic World -videopelissä. Tässä pelissä troodoneilla on kuitenkin hyvin pieni pää, mutta pitempi kaula. Lisäksi niiltä puuttuvat tunnusomaiset sirppikynnet ja terävät hampaat.

LEGO Jurassic Worldissä troodoneihin voi törmätä Isla Sornalla ja Jurassic Worldin eristysalueella. Nämä liikkuvat tapansa mukaan laumoissa, mutta eivät aiemmasta pelistä poiketen ole myrkyllisiä. Troodonit ovat itse asiassa pelin harvoja dinosauruksia, joilla ei ole eritysominaiuuksia.

Troodon avautuu pelattavaksi hahmoksi, kun on löytänyt meripihkapalan Breeding Facility -kentästä.

Kuvagalleria Muokkaa

Kulissien takana Muokkaa

Jurassic Park: The Game -pelissä, troodonien äänet luotiin sekoittamalla härän, leopardin, delfiini ja eri lintujen ääniä. LEGO Jurassic Worldissä, troodinien äänet on suurimmaksi osaksi vain uudelleen miksattu gallimimusten äänistä.

Jurassic Park kaanoneissa tunnetaan troodon pectinodnin lisäksi kaksi muuta eläintä, jotka ovat myrkyllisiä, dilohosaurus[4] ja procompsognathunus[5]. Todelliset, troodon formosukset eivät olleet myrkyllisiä, mutta näiden sukulaisilla, sinornithosauruksilla saattoi olla kyky tuottaa myrkkyä[6].

Jurassic Park: The Game -pelissä, troodonit muistuttavat ulkonäöltään vahvasti 90- luvun Jurassic Park -lelusarjaan kuulunutta deinonycanista, joka oli suden ja deinonychuksen risteytys.

Troodon pectinodon on ensimmäinen elokuvakaanonissa esiintynyt dinosaurus, jonka on vahvistettu liikkuvan vain öisin. Lisäksi nämä olivat Jurassic Parkin ainoita dinosauruksia, joita ei kasvatettu Isla Sornalla[7].

Lähteet Muokkaa

  1. Jurassic Park: The Game
  2. Sorkinin lehtiö, Jurassic Park: The Game -pelissä
  3. Nima törmää troodoneihin Nedryn atuon luona ja Nedry tiedettävästi kuoli lähellä lännessä sijaitsevaa telakkaa
  4. Dilophosaurukset ovat myrkyllisiä, kaikissa Jurassic Park elokuvissa, kirjoissa ja peleissä
  5. Procompyt kuvataan myrkyllisiksi Michael Crichtonin kirjoissa
  6. Englanninkielinen Jurassic Park Wiki
  7. Laura Sorkin kasvatti kaikki puistossa olleet troodonit, omassa laboratoriossaan Isla Nublarilla