FANDOM

Velociraptor antirrhopus
Velociraptor-info-graphic
Nimi Velociraptor
Kaksiosainen nimi Velociraptor antirrhopus
Nimi tarkoittaa Nopea varas[1]
Kutsumanimet Raptor,
Raptori
Korkeus 2 metriä[2]
Pituus 5 metriä[3]
Paino 136 kiloa[4]
Fossiililöydöt Montana[5],
Mongolia[6]
Asuinalueet Isla Nublar,
Isla Sorna
Esiintyminen elokuvissa Jurassic Park,
Kadonnut maailma - Jurassic Park,
Jurassic Park III,
Jurassic World,
Jurassic World II
Esiintyminen peleissä Jurassic Park: Operation Genesis,
Jurassic Park: The Game,
LEGO Jurassic World
Esiintyminen sarjakuvissa Jurassic Park - Vol. 1,
Jurassic Park - Vol. 2,
Kadonnut maailma - Jurassic Park
Tunnetut yksilöt Randy,
Kim
Alf,
Celia,
Blue,
Delta,
Echo,
Charlie

”Ne olivat älykkäämpiä kuin delfiinit tai valaat. Älykkäämpiä kuin kädelliset”

~Alan Grant, Jurassic Park III -elokuvassa

Velociraptor antirrhopus on Jurassic Park -elokuvissa, sarjakuvissa ja videopeleissä esiintyvä kuvitteellinen velociraptorlaji.

Taustaa Muokkaa

Paleontologia ei tunne dinosauruslajia, joka vastaisia velociraptor antirrhopusia. On arveltu, että v. antirrhopus olisi synonyymi deinonychus antirhopuksesta, mutta The Lost World: Jurassic Park -videopeli ja Jurassic World -elokuva ovat osoittaaneet, että näin ei ole.

Elokuvien ja niihin linkitettyjen lähteiden mukaan velociraptor antirhopukset kasvavat noin viisi metriä pitkiksi[7] ja jopa kaksi metriä korkeiksi[8]. Aikuinen yksilö painaa 136 kilogrammaa[9]. Raptorien eturaajat ovat kolmisormiset, vahvat ja suunnilleen samanpituiset kuin ihmisellä. Aikuisen yksilön normaali juoksuvauhti on noin 65 kilometriä tunnissa[10]. Avomaastossa raptorit voivat juosta jopa 80 kilometriä tunnissa[11].

Aikuisella raptorilla on 28 hammasta[12], mutta petojen tärkeimmät aseet ovat takaraajoissa sijaitsevat terävät sirppikynnet, joilla eläin voi viiltää uhria. Raptorit ovat taidokkaita hyppimään ja voivat hypätä jopa kolmen metrin korkeuteen[13]. Raptoreista tulee tappavia kahdeksan kuukauden iässä[14].

Useiden muiden lihansyöjien tapaan, raptorit elävät laumoissa. Laumaan kuuluu yleensä alle kymmenen jäsentä[15]. Laumaa johtaa useimmiten naaras[16]. Pariteltuaan uroksen kanssa, naaras voi munia kymmeniä munia kerralla[17]. Velociraptorlaumassa saalistuksesta ja pesän hoitamisesta huolehtivat sekä urokset, että naaraat.

Velociraptorit ovat älykkäitä, ne osaavat toimia koorunoidusti ja laatia suunnitelmia[18]. Raptorit kykenevät alkeelliseen kommunikointiin[19], joka helpottaa saalistusta. Tavanomaisesti yksi raptoreista kiinnittää saaliin huomion, jolloin muut voivat piirittää uhrinsa tämän huomaamatta[20]. Petojen suosikkiriistaa ovat homalocephaleet[21]. Raptorit ovat erittäin kestäviä ja voivat saalistaessaan ottaa vastaan koviakin kolhuja[22].

Jurassic Park ja Jurassic Park III elokuvien mukaan velociraptor antirrhopukset elivät Montanassa, myöhäisellä liitukaudella. Jurassic Park: Operation Genesis -pelin mukaan näitä eli myös Kiinan Mongoliassa.

Tunnetut yksilöt Muokkaa

Big One on vankeudessa elänyt, suurikokoinen ja julma johtajanaaras, joka tappoi useita lajitovereitaan ja ihmisiä. Esiintyy Jurassic Park -elokuvassa.

Alf ja Celia ovat Big Onen luonnossa syntyneitä jälkeläisiä, jotka myöhemmin vangittiin tutkimustyötä varten. Esiintyvät Jurassic Park: Raptor Hijack -sarjakuvissa.

Blue, Delta, Charlie ja Echo ovat neljä tutkimustyötä varten kasvatettua raptorsisaursta, jotka esiintyvät Jurassic World -elokuvassa.

Esiintyminen Muokkaa

Kuvagalleria:

Kuvagalleria:

Jurassic Park (NES):
Velociraptor on yksi vihollisista Nintendo Entertainment Systemsille julkaistussa Jurassic Park -videopelissä. Raptorit ovat pelin ainoita vihollisia, jotka eivät voi seurata pelihahmoa rakennuksen sisälle. Raptorin surmaamisesta saa pelissä 15 pistettä.

Velociraptor jurassic park snes alan grant 1993

Jurassic Park (SNES)

Jurassic Park (SNES):
Super Nintendo Entertainment Systemsille julkaistu Jurassic Park -peli on pelattavuudeltaan ja miljööltään lähes identtinen edeltäjänsä kanssa. Raptorit toimivat pelin vihollisina.

Jurassic Park (PC):
Tietokoneelle julkaistu Jurassic Park muistuttaa lähes identtisesti edeltäjiään. Raptorit toimivat vihollisina myös tässä pelissä.

Jurassic park sega 1993 velociraptor

Jurassic Park (SEGA)

Jurassic Park (SEGA):
Segalle julkaistussa Jurassic Park -videopelissä velociraptor toimii sekä vihollisena, että pelattavana hahmona. Raptorit osaavat asiaan kuuluvasti hyppiä korkealle ja viiltää uhriaan. Raptorilla pelattaessa pelissä on viisi kenttää ja viimeisenä vastuksena toimii Alan Grant. Raptorilla on kolme elämää ja omaa kuntoaan voi kohentaa syömällä compsognathunuksia.

Jurassic Park: Rampage Edition:
Jurassic Park: Rampage Edition on Segan Jurassic Park -pelille julkaistu lisäosa, jossa on paremmat grafiikat ja uusia kenttiä. Raptor toimii pelattava hahmona tässäkin.

Jurassic Park arcade 1994 velociraptor

Jurassic Park (arcade)

Jurassic Park (arcade):
Vuoden 1994 Jurassic Park -arcadepelissä raptorit toimivat vihollisina. Peli on perinteinen valopistooliammuskelu, jossa pelaajan täytyy osua kohteeseensa ennen kuin aika loppuu. Jos pelaaja ei ehdi ampumaan kaikki vihollisia ajoissa, peli päättyy.

Jurassic Park 2: The Chaos Continues:
Vuonna 1994 julkaistu Jurassic Park 2: The Chaos Continues on jatkoa Super Nintendon Jurassic Park -pelille. Raptorit toimivat vihollisina myös tässäkin pelissä. Raptorit ovat asiaan kuuluvasti kestäviä vastuksia ja taitavia hyppimään.

Jurassic Park:
Vuoden 1993-1994 Jurassic Park -lelusarjaan kuuluu neljä velociraptorhahmoa:

The Lost World: Jurassic Park:
Vuopden 1997 The Lost World: Jurassic Park -lelusarjaan kuuluu myös neljä raptoria:

Jurassic Park III:
Vuoden 2001 Jurassic Park III -lelusarjaan kuuluu viisi raptorhahmoa:

Jurassic World:
Vuoden 2015 Jurassic World -lelusarjaan kuuluu kahdeksan velociraptorhahmoa:

Kulissien takana Muokkaa

Kuvagalleria:

Lähteet Muokkaa

  1. Jurassic Worldin nettisivut
  2. Jurassic Park -elokuva
  3. Jurassic Worldin nettisivut
  4. Jurassic Worldin nettisivut
  5. Jurassic Park ja Jurassic Park III elokuvat
  6. Jurassic Park: Operation Genesis -videopeli
  7. Jurassic Worldin nettisivut
  8. Jurassic Park ja Kadonnut maailma - Jurassic Park -elokuvat
  9. Jurassic Worldin nettisivut
  10. Jurassic World -elokuva
  11. Jurassic Park -elokuva
  12. Jurassic Park 3D -elokuvan mainoskuva
  14. Jurassic Park -elokuva
  15. Jurassic Park ja Kadonnut maailma - Jurassic Park elokuvat
  16. Jurassic Park ja Jurassic Park III elokuvat sekä Jurassic Park: The Game
  17. Jurassic Park III -elokuvassa nähdyssä raptorien pesässä on 15-25 munaa
  18. Jurassic Park -elokuva
  19. Jurassic Park -elokuva
  20. Jurassic Park -elokuva
  22. Jurassic Park ja Kadonnut maailma - Jurassic Park elokuvat sekä Jurassic Park: The Game -videopeli